vanaf een werkvloer die gelegd is op de
rails van de onderhoudsinstallatie, die
zich onder elke lichtstraat bevindt.
Geïsoleerde werkvloer
Waar het Piazza tijdens de vervanging
volledig kon worden afgesloten voor
publiek, was dat niet het geval bij de
vervanging van de diverse lichtstraten
boven de – eveneens 25 meter hoge –
verkeersruimten. Hier stond juist de be-
drijfscontinuïteit voorop en dus een onge-
hinderde stroom van bezoekers en activi-
teiten. “We hebben deze lichtstraten op
dezelfde manier vervangen. De werkvloe-
ren hebben we ’s nachts aangebracht en
zo nodig verplaatst. De werkvloer zelf is
geïsoleerd, vooral om geluidsoverlast te
voorkomen. En op de werkvloer is een
waterkerende laag aangebracht om bij
een eventuele regenbui te voorkomen
dat er water naar binnen zou komen”,
vertelt Willems.
Gesegmenteerd
Alle drie verkeersruimtes waren voorzien
van een driedelig dak (ca. 50 x 11 meter),
met een hoog dak in het midden en aan
weerszijden daarvan een lager dak. Die
drie daken waren uitgevoerd in gebogen
kunststof. Deze gebogen constructie is
vervangen door een gesegmenteerde
glasconstructie. “Gebogen glas is kost-
baar. En dan moet je ook de RWA-ramen
daarin gebogen maken. Door te segmen-
teren kun je ook rechte ramen toepassen.
We hebben een mock-up gebouwd om
de opdrachtgever te tonen hoe het
eruit zou komen te zien. Met wat kleine
wijzigingen is dat ontwerp goedgekeurd.
Belangrijk was onder meer dat wij de
leidingen voor de aansturing van de
perscilinders van de ramen zoveel
door om en om
de constructies
op te spannen, is
het spaceframe
op de nieuwe
draagpunten
20 mm gelift
1 // De oude gebogen lichtkappen in kunststof. 2 // De nieuwe gesegmenteerde lichtkappen in
glas. 3 // De Zonnestraat van onderaf gezien, met links de oude en rechts de nieuwe constructie.
55Bouwwereld //
1
2
3
52-53-54-55-56-57_brakelatomos.indd 55 08-02-17 16:13