Pagina 37 van: Bouwwereld #2 2018

methode is dat voor de kolommen sparin
gen worden aangebracht in de hoeken
van de aangrenzende kanaalplaten. Daar
liggen dus geen volle onbeschadigde
platen. Dat maakt de herbruikbaarheid in
een ander gebouw iets lastiger, maar niet
onmogelijk.
Aandachtspunten ontwerp
Om bij demontage volle, onbeschadigde
kanaalplaten te verkrijgen, hebben Hee
bing en Buunk een aantal aanbevelingen
opgenomen voor ontwerpers. Eén daar
van is om op stramienmaat 1,20 meter te
ontwerpen, zodat er geen pasplaten
nodig zijn. Een tweede is om het aantal
sparingen te minimaliseren, onder meer
door leidingen te verzamelen op één
plek. Ook in lengte zijn er aanbevelingen,
gebaseerd op constructieve optima:
7,20 meter bij een dikte van 200 mm tot
14,40 meter bij een dikte van 400 mm bij
standaard belastingen.
Belangrijk is dat de demontage in exact
de omgekeerde volgorde kan plaats
vinden als die bij het bouwen. Dat bete
kent een stapeling per verdieping, waarbij
de kolom op de ligger wordt geplaatst in
plaats van dat de ligger aan een door
gaande kolom wordt opgehangen. De
kolom kan dan worden gedemonteerd,
waardoor de kanaalplaten niet meer op
gesloten liggen.
Hoogtewinst
Het weglaten van de druklaag bespaart
niet alleen op gebruikte materialen in de
vloer zelf en kilogrammen in de construc
tie, maar betekent ook hoogtewinst. Als
dat al in de ontwerpfase zit, vertaalt zich
dat ook in geveloppervlak en daarmee in
bouwkosten. Een afwerkvloer op de ka
naalplaten blijft wel nodig, al was het
maar vanwege de toog in de kanaal
platen en de toleranties in hoogte. Dat
kan bijvoorbeeld een (droge) computer
vloer, een cementdekvloer of een dunne
gietvloer zijn. Consequentie van een
dunne dekvloer is wel dat er geen of
minder ruimte meer is voor leidingen door
de vloer, maar daar kan in het ontwerp
rekening mee worden gehouden.
Meer duurzaamheid
In de uitbreiding van Agro NRG / Home
NRG is overigens niet alleen duurzaam
gebouwd door remontabel te bouwen,
maar ook wat betreft materiaalgebruik.
Er zitten zowel kanaalplaten van geopoly
meerbeton in als van VBI Groen beton.
Bij beide wordt gebruik gemaakt van
secundaire bindmiddelen en wordt dus
bespaard op cement en daarmee op de
CO2footprint van beton. VBI maakt ver
der in alle kanaalplaten gebruik van gra
nulaat van gerecycled beton. Ook is VBI
CSCgecertificeerd door de internationale
Concrete Sustainability Council. Dit certifi
caat garandeert een verantwoorde her
komst van materialen en grondstoffen,
kwaliteit, milieumanagement, integriteit,
mensenrechten en veiligheid.
“Sowieso is kanaalplaat trouwens al een
goede keuze doordat er alleen materiaal
wordt toegepast waar het nodig is”, voegt
manager duurzaamheid / MVO Thies van
der Wal daar nog aan toe.
Naast remontabel circulair bouwen, ziet
Van der Wal ook veel in hergebruik van
cement uit gerecycled beton. “Cement
heeft een hoge CO2footprint en daar
moeten we wat aan doen. Bij sloop van
beton komt nu granulaat vrij met veel fijn
materiaal. Maar als je dat fijne materiaal
beter bekijkt, zie je iets dat qua gradering
tussen zand en cement in zit. En daar
gaat het bij beton nou net over. Dat kun je
gaan hergebruiken.”
Meer informatie: VBI, Huissen, vbi.nl
Kanaalplaatvloer remontabel
opgelegd op staalconstructie.
1. Kolomplaatligger
2. Kipsteun randbalk
3. Koppelstaven in kelkvoeg
37BouwWereld //
1
3
2
Methoden & technieken //
35-36-37_methodenvbi.indd 37 07-02-18 15:16