doordat tape enigszins flexibel is krijgt de wand zijn
stijfheid pas door de lengte en de bochten
De expositieruimte begint met een enkelbladige glaswand, die vervolgens met een ‘ritssluiting’ overgaat in een dubbele wand. (Foto: Thijs Wolzak)
profiel, dat gesteld werd op de ruwe vloer. Belangrijk was dat de
glaspakketten zelf een volledig vlakke onderzijde hadden. “Je
moet voorkomen dat één uitstekend glaspaneel de andere pa
nelen gaat dragen.”
Ook bovenaan is het glas gevat in een Uprofiel, maar van dat
profiel is één zijde demontabel. Die is pas aangebracht na het
plaatsen van het glas. Dat Uprofiel is ook nog eens schuivend,
omdat de vloer erboven door de veranderlijke belasting 35 mm
kan bewegen. De schuivende verbinding is wel zorgvuldig ge
dicht, zodat er geen vliegjes en andere vervuiling in de wanden
terecht kan komen.
Bochten en ritssluiting
In de plattegrond van het paviljoen zijn een aantal bochten op
genomen in de glaswanden. Die zijn op dezelfde manier samen
gesteld. Door aan de binnenzijde tape van 1 mm en aan de
buitenzijde tape van 2 mm dik te gebruiken en deze iets verder
naar binnen te plaatsen, kon de juiste radius worden geprodu
ceerd.
Extra bijzonder is de zogenaamde ritssluiting. Dit is de plek waar
een enkele glaswand overgaat in een dubbele glaswand. In die
dubbele wanden zijn de vitrines opgenomen waarin de kunst
werken van het Rijksmuseum tentoongesteld worden.
De overgang van enkel naar dubbel is gemaakt met stroken glas
van aangepaste breedtes, waardoor de dikte van de wand ver
loopt. Weerheim wilde in eerste instantie op safe spelen door
eerst de enkele wand op te laten lopen tot een dikte van
100 mm en dan over te gaan naar 2 x 50 mm, oplopend tot 2 x
70, om vervolgens uit te waaieren. Next Achitects wilde vanaf de
enkele wand gelijk met 2 x 35 mm beginnen. Uiteindelijk bleken
de mensen aan de snijtafels dat inderdaad voor elkaar te kun
nen krijgen.
Ondoorzichtig
In de spouw van de dubbele wand zijn niet alleen de vitrines
opgesteld, maar is ook een mdfwand met rvsfinish geplaatst.
Waar de vitrines naar de binnenruimtes gericht zijn, staat deze
mdfwand – met onder meer de tekst Rijksmuseum – juist naar
45Bouwwereld //
40-41-42-43-44-45-46-47_methodenglas.indd 45 07-02-18 15:19