Pagina 11 van: Bouwwereld #2 2019

gen te maken in het stramien van 6,5 of 3,25 meter breed zijn
patronen voor de perforaties ontwikkeld.
Open atrium
Het bladerdak en de geperforeerde wanden langs het atrium
dragen ook bij aan een goede akoestiek doordat ze het geluid
weliswaar reflecteren maar vooral ook verstrooien. De atrium-
wanden laten het geluid grotendeels door. Op deze manier wer-
ken de open kantoorvloeren mee aan de geluiddemping in het
atrium. Verder zijn ter plaatse van de dichte atriumwanden, langs
de vloerranden en in de afwerking van de trappen, geluidsabsor-
berende materialen toegepast. Er zijn weinig harde materialen
toegepast, behalve een natuurstenen vloer. Dus geen glazen
balustrades, maar gespannen rvs netten. Vanwege deze open
verbinding tussen het atrium en de kantoren is het voor een
goede werkomgeving belangrijk dat er geen hoge geluidspro-
ductie in het atrium plaatsvindt. “Mensen kunnen er wel praten,
maar je moet er niet met grote groepen mensen lawaai maken”,
vertelt akoestisch adviseur Koos Melse van ZRi. “Het normale
dagelijkse gebruik van het atrium als centrale ontmoetingsplek
en voor informeel overleg gaat uitstekend samen met het open
karakter.”
Gestapelde dozen
Het complex is naar ontwerp van Saartje van der Made van
Benthem Crouwel Architects fors uitgebreid binnen de bestaan-
de footprint van circa 8.000 m2 naar 15.290 m2, inclusief dak-
opbouwen en een nieuwe tweelaagse parkeergarage. Het
bestaande casco was deels tweehoog en deels driehoog. De
uitbreidingen op de daken zijn duidelijk herkenbaar als losse,
doosvormige volumes. Zo staan de opbouwen met de studio en
het auditorium op de lagere bouwdelen en steken als dozen uit
de gevel. Op de hogere bouwdelen staan losse eenlaagse doos-
jes, die met begroeide roosters zijn afgewerkt.
Parkeergarage
Het bleek constructief niet veilig en kosteneffectief om onder
het bestaande gebouw de garage te bouwen. Daarom is toch
één van de kantoorvleugels gesloopt om een nieuwe garage te
realiseren onder het binnenplein en de nieuwe vleugel. In het
kader van de duurzaamheid is het gesloopte beton hergebruikt
als puingranulaat voor de nieuw te storten draagconstructies. Er
is zelfs gewerkt met het BREEAM Excellent certificaat voor sloop
en demontage. Eén van de onderdelen hierbij was het verneve-
len van regenwater uit het souterrain in plaats van leidingwater
tijdens de sloop. Vrijwel alle sloopmaterialen zijn gerecycled,
behalve asbest- en teerhoudende producten.
Opengewerkt dak
Voor de draagconstructie van het nieuwe atriumdak en de luifel
boven het voorplein zijn speciale boomvormige kolommen uit
gelast plaatstaal gemaakt. Ze zijn hol van binnen. Door de uitkra-
gende takken zijn de overspanningen verkort. In verband met de
brandveiligheid zijn de bomen brandwerend geschilderd. Van-
wege de open structuur is het gehele gebouw voorzien van een
sprinklerinstallatie. Het dak bestaat uit gelamineerde vurenhou-
ten panelen op stalen liggers. In het dak zijn 184 glazen lichtope-
ningen gemaakt om daglicht binnen te halen. Deze openingen
liggen verspreid en zorgen in combinatie met de bladeren voor
diffuus licht. De daklichten zijn in de luifel met enkel glas en in
1 // De binnenplaats van het Winterthur pand uit 1972, op deze plek is
nu het atrium. 2 // Op het binnenplein in het ontmantelde casco is een
stalen boom met balkenraster voor het dak opgebouwd. 3 // Het dak is
optimaal benut voor daglicht door 184 glazen lichtopeningen en voor
energieopwekking middels 951 PV-panelen.
11BOUWWERELD //
1
2
3
06-07-08-09-10-11-12-13-14-15_stateoftheart.indd 11 06-02-19 16:01