onder het kenmerkende groene dak, heeft rondom een trans-
parante gevel van vrijwel alleen glas. Om de woningen te ont-
sluiten en de technische infrastructuur door te voeren, is aan de
zijkant een uitbreiding gemaakt. Hierin zijn de lift, het trappen-
huis en de leidingkokers van de woningen geplaatst. Zo zijn de
twee werelden van de historische toren en de veiligheidsschil bij
elkaar gebracht.
Intensief sloopwerk
Om de historische schacht weer vrij te maken moest eerst de
oude veiligheidsschil worden afgebroken. Daarachter zat alleen
nog de poot van de oude toren onder het stalen watervat van
500 m³. Manager Mark Broekhuijsen van Nijhuis: “Dat slopen
van het omhullende metselwerk vormde een forse tegenvaller.
Het heeft twee maanden langer geduurd dan we hadden ge-
pland. Eerst hebben we met een flinke kraan de kap er afge-
haald. Daarna sloopte Boverhoff het 40 cm dikke metselwerk
van de schil. We moesten het van binnen naar buiten verwijde-
ren om het oude metselwerk niet te beschadigen. De spouw
was aan de onderkant maar 30 cm en aan de bovenkant 50 cm
diep door de tapse vorm. Daarom zijn we met een bak aan de
oude schil gaan hangen en hebben met een handboor steen
voor steen gesloopt. Deze stenen hebben we aan buitenkant
eraf gegooid, want als wij dit aan de binnenkant deden bescha-
digde de oude toren. Het metselwerk was heel hard, veel harder
dan we hadden verwacht. Bovendien bleek de poot toch een
meter hoger te zijn, terwijl de vergunning was afgegeven op
41 meter totale hoogte. Zo moesten we veel in het werk bepalen.
Bij zo’n watertoren kun je niet alles op bureau plannen. Onze
timmermannen hebben nog nooit zoveel meegedacht in de
oplossingen als bij dit project.”
Alles op bestaande fundering
Architect Rob Moritz van ‘19 het atelier’ en de constructeur van
Alferink van Schieveen hebben de transformatie zo ontworpen
dat de toegevoegde belasting binnen het oude gewicht van het
watervat met 500 m³ water bleef. De fundering van de water-
toren kon de toevoeging van nieuwe constructies daarom zon-
Tot voor kort was deze watertoren ingepakt met een tienkantige
veiligheidsschil en een koperen dak.
De veiligheidsschil is gesloopt vanuit een bak die aan de oude schacht
hangt. Binnen komt de historische toren tevoorschijn.
Om de historische schacht weer vrij te maken moest
eerst de oude veiligheidsschil worden afgebroken
46 // BOUWWERELD
// PROJECT TRANSFORMATIE
44-45-46-47-48-49_transformatie.indd 46 05-02-19 12:08