Pagina 81 van: Bouwwereld #02/2022
81
M
useum van Bommel van Dam in Venlo wilde een
nieuwe huisvesting om meer bezoekers te kun-
nen ontvangen en zich te manifesteren als cul-
turele ontmoetingsplaats in de stad. Die wens
viel samen met het vrijkomen van het voormalige postkantoor in
het centrum. Een in 1938 door rijksbouwmeester Hayo Hoek-
stra ontworpen rijksmonument, dat om een nieuwe bestemming
vroeg. Een deel van het postkantoor werd herbestemd tot nieuw
onderkomen voor museum van Bommel van Dam. Architecten-
bureau BiermanHenket verzorgde het ontwerp.
VERLEIDEN EN INSPIREREN
Wie op het museum afloopt, ziet direct het sculpturale kunst-
venster dat boven het dak van het nieuwe museum uitsteekt.
Gevraagd naar het idee achter het kunstvenster zegt Yvonne
Segers, architect en partner bij BiermanHenket en in die rol ver-
antwoordelijk voor interieur-, transformatie- en nieuwbouwpro-
jecten – dat het ontwerp passanten die langs het gebouw lopen,
moet verleiden en inspireren naar binnen te gaan om langs de
kunstcollectie naar boven te lopen. Het is een openbare route,
toegankelijk zonder kaartjes.
“Dat is waar het een museum om te doen is: zoveel mogelijk
mensen langs de kunstwerken laten lopen. Het kunstvenster
speelt daarbij een rol. Je ziet het direct als je op het gebouw
afloopt. Ben je eenmaal binnen en boven, dan is het prachtige
Fotobijschrift kleur
Het champagnekleurige aluminium van de
vensterbekleding contrasteert mooi met de
dakpannen en is een echte eyecatcher.
STREAMER
DE CRUX
uitzicht op de oude stad met haar torens het cadeautje dat je
voor je inspanning krijgt. Het gaat dus om eerst de blik van bui-
ten naar binnen en dan van binnen naar buiten.”
BESTAANDE KAP
Het sculpturale venster is in de bestaande kap van het voor-
malige postkantoor geplaats. Volgens Segers was het nog een
heel gepuzzel om het venster mooi in de kap te laten passen.
Zo moest het venster geplaatst worden met behoud van de be-
staande spanten. Slechts één spant moest worden aangepast,
omdat dat precies in het midden van het venster stond. Verder
werd de constructie reversibel ontworpen. Mocht het nodig zijn,
dan kan het venster worden weggehaald en de kap weer wor-
den gesloten. “Dat was een voorwaarde van monumentenzorg,
maar ook van onszelf. Ingrepen die we in gebouwen plegen,
mogen in onze optiek niet alleen een gimmick zijn. Ze moeten
duurzaam zijn en de tand des tijds kunnen doorstaan. Ook als
dat betekent dat een ingreep van ons op termijn teruggedraaid
moet worden.”
GROTE PUZZEL
Het plaatsen van het venster had volgens de architect veel meer
voeten in de aarde dan een uit de kluiten gewassen dakkapel in
een bestaand dak plaatsen. “Het liefst wilden we de hele con-
structie prefabriceren, maar dat bleek geen haalbare kaart. Het
HET MONUMENTALE POSTKANTOOR IN VENLO IS HERBESTEMD
TOT HUISVESTING VOOR MUSEUM VAN BOMMEL VAN DAM.
BIERMANHENKET ONTWIERP ZOWEL DE RENOVATIE, TWEE
EIGENTIJDSE UITBREIDINGEN ALS HET INTERIEUR. WAT DIRECT
IN HET OOG SPRINGT, IS HET SCULPTURALE KUNSTVENSTER
OP HET DAK. EEN ORGANISCHE VORM BEKLEED MET
CHAMPAGNEKLEURIGE ALUMINIUM ENVELOPJES. ARCHITECT
YVONNE SEGERS VERKLAART DE IDEEËN ACHTER DE VORM EN DE
TRANSFORMATIE.
TEKST PETER DE WINTER FOTO’S STIJN POELSTRA DETAILTEKENINGEN BIERMANHENKET; BEWERKING
HENK HEUSINKVELD
SCULPTURAAL
KUNSTVENSTER
‘ALLE SPANTEN
EN SCHEGGEN
ZIJN
UITGEPRINT EN
UITGEZAAGD
EN TER
PLAATSE IN
ELKAAR GEZET’
80-81-82-83_crux.indd 81 10-03-2022 18:24