Pagina 11 van: Bouwwereld #3 2019

capaciteit is zo goed mogelijk benut. Tussen de twee hallen
staat een samengestelde kolommenrij met kraanbanen om de
loc’s op te tillen. De locomotieven reden in de dwarsrichting
over sporen de hal in. Tussen de sporen waren werkputten. Van
de draagkracht van deze kraanbanen en werkputten is dankbaar
gebruik gemaakt door de nieuwe constructies eraan te hangen
of hierop te funderen. De uitvoering van de gebouwtransforma
tie is als Design & Buildcontract gegund aan Binx Smartility.
Coulissen
De orthogonale structuur van sporen en kappen vormt de basis
voor de nieuwe functies. Over het algemeen zijn de nieuwe
constructieonderdelen ondergeschikt aan de beleving van de
karakteristieke oude constructies. Alleen de kolommenrijen aan
weerszijden van de hal vormen hierop een uitzondering. In de
zijbeuken staan dubbele Hprofielen die de nieuwe vloeren
dragen, maar ook als leidingschachten dienen. Door ze aan de
buitenzijde te bekleden met platen blauwstaal, vormen ze schij
ven die als coulissen de ruimte indelen. Daarom lopen ze hoger
door dan strikt genomen voor hun dragende functie nodig zou
zijn.
De nieuwe vloeren zijn uitgevoerd als staalplaatbetonvloeren
met aan de onderzijde gespoten akoestische isolatie. Aan de
bovenzijde zijn de meeste nieuwe vloeren eenvoudig gevlin
derd, of voorzien van een laag kops hout, zoals op het grote
plein van Seats2Meet.
Bruut draadglas in gevels
De LocHal grenst aan één zijde aan het station. Hier zijn de
oude bijgebouwen gesloopt en is een nieuwe gevel opgetrok
ken, met boven het entreeplein een uitgebouwd stadsbalkon.
Deze uitbreiding op de derde verdieping zorgt voor verbinding
met de stad en biedt een riant uitzicht. Dit is één van de weinige
plaatsen waar een compleet geïsoleerde gevel is toegepast,
want de oude gevels van de LocHal zijn niet vernieuwd, alleen
gerestaureerd. De bestaande stalen kozijnprofielen zijn schoon
gemaakt en voorzien van nieuw bruut draadglas in een enkele
uitvoering. Isoleren van de schil was te ingrijpend volgens het
ontwerpteam. Door opnieuw bruut draadglas te gebruiken is de
diffuse lichtfiltering behouden.
Daklichten
Ook het dak is niet aanvullend geïsoleerd. De dakconstructie
bestaat uit stalen spanten met balken, waarop bimsbetonnen
cassetteplaten liggen. Aan de buitenzijde was het dak al eerder
voorzien van een dunne isolatielaag en Kalzip dakbedekking.
De bestaande lichtstraten zijn vernieuwd, met aan de noordzijde
isolatieglas en aan de zuidzijde een dicht paneel om de warmte
last te beperken. Op ongeveer de helft van het dakoppervlak
(ca 5400 m2) zijn PVpanelen geïnstalleerd voor de duurzame
opwekking van elektriciteit. Voor de akoestiek zijn er aan de
binnenzijde van het dak dempende panelen in het ritme van
cassetteplaten toegevoegd. Door de ongebruikelijke keuze om
de schil niet extra te isoleren, deed zich uiteraard de vraag voor
hoe je de hal comfortabel maakt zonder een buitensporig ener
gieverbruik.
Klimaatzones
Adviseur Arup ontwierp voor het klimatiseren van de LocHal een
concept met verschillende klimaatzones. Het idee erachter was
Vier beelden van de situatie van de LocHal voor de transformatie:
1 // Een locomotief hangt in de kraan voor onderhoud aan het trein
materieel. 2 // Tussen de twee hallen staat een samengestelde kolom
menrij van geklonken staal. 3 // In de linkerhal zijn de werkputten te zien,
die benut zijn om nieuwe constructies op te funderen. 4 // Kraanbaan
met daarboven de oude glasgevels.
11Bouwwereld //
21
3
4
06-07-08-09-10-11-12-13-14-15_stateoftheart.indd 11 07-03-19 09:54