13
PROJECT RENOVATIE
houten balkenvloer met kolommen en schoren. “Die constructie
was niet brandveilig en moest ook akoestisch aangepakt wor-
den om geluidshinder te voorkomen. Verder was de huidige ko-
lomafstand te dicht op elkaar en daardoor niet bruikbaar”, legt
Vreugdenhil uit.
De houten draagconstructie is vervangen door een stalen con-
structie van brandwerend beklede onderslagbalken en met be-
ton gevulde kolommen. De houten balkenvloer moest vanwege
de akoestiek van de bovengelegen concertzaal intact blijven, de
holle vloer werkt namelijk als een soort van klankbord voor de
zaal.
verBeterde akoestiek
De akoestiek van de concertzaal was sowieso een belangrijk
aandachtspunt. Zo zijn de gedateerde akoestische klankkaat-
sers aan het plafond verwijderd en vervangen door veel minder
opvallende glazen kaatsers. Om te garanderen dat de verbou-
wing geen negatieve impact had, heeft Peutz eerst een nulme-
ting uitgevoerd en na de werkzaamheden aan de zaal in 2016
opnieuw de kwaliteit gemeten, waarbij ongeveer 5000 bereke-
ningen zijn gemaakt. Dit leidde onder andere tot een advies van
honderden vierkante meters extra tapijt op de grond. Ook is er
veel overleg geweest, bijvoorbeeld met mensen die in deze zaal
muziekopnames maken. “Eigenlijk is door dit alles de akoestiek
zelfs iets beter geworden dan dat het was”, zegt Roos. Dat wordt
beaamd door de spelers van het Gelders Orkest, die al jaren
optreden in De Vereeniging.
nieuwBouw
Aan de achterzijde van het gebouw is een deel nieuwbouw ge-
komen voor de kleedkamers, artiestenfoyer, de bevoorrading en
logistieke afhandeling. Daarvoor is het oude backstage gedeel-
te gesloopt. Voor Braaksma & Roos was de grote uitdaging hier:
hoe maak je iets wat functioneel is en past bij het monument?
Gekozen is voor een versmelting en samenhang met het oor-
spronkelijke ontwerp.
“De onderbouw is gesloten en aantrekkelijk gemaakt met nis-
sen, grote ronde inrijpoorten voor de vrachtwagens met daar-
omheen een compositie van zink en lood”, legt Roos uit. “De
bovenkant is open met veel licht, hoogte en de kleuren van
de Vereeniging in het interieur. Het geheel is als het ware een
tweede voorkant van het gebouw geworden.”
De twee opvallende ronde overheaddeuren aan de zijkanten van
de nieuwbouw bieden toegang tot overdekte loading docks. Om
geluidsoverlast voor omwonenden te voorkomen, mag volgens
de Hinderwet ’s avonds en ’s nachts niet meer in- en uitgeladen
08-09-10-11-12-13-14-15_devereeniging.indd 13 30-04-20 15:36