15
PROJECT RENOVATIE
De groene ornamenten boven de houten
plinten zijn herinterpretaties zijn van de
oorspronkelijke schilderingen van Oscar
Leeuw. Het schilderwerk is uitgevoerd
door Schakel Schilderbedrijf
Het nieuwbouwdeel aan de achterzijde.
De onderbouw is gesloten en heeft gro-
te ronde inrijpoorten voor de vrachtwa-
gens met daaromheen een compositie
van zink en lood. De bovenkant is open
met veel licht.
worden. Mede om deze reden is die functie binnen geplaatst.
De afmetingen zijn afgestemd op de maximale afmetingen van
de vrachtwagens, die helemaal naar binnen kunnen rijden en op
elk moment van de dag spullen in- en uitladen. Deze oplossing
biedt ook meer gebruikscomfort, want het in- en uitladen gaat
nu overdekt op twee plaatsen tegelijk, met liften in de buurt en
meer opslagcapaciteit.
kers op de taart
Nog niet alle onderdelen van het masterplan zijn uitgevoerd.
“We willen het landschappelijke park te midden waarvan het ge-
bouw ooit stond herinterpreteren. Daar is op dit moment geen
geld voor. En dat is jammer want het huidige buitengebied heeft
nu niet de gewenste allure”, vindt Roos. In tegenstelling tot de
vernieuwde Vereeniging zelf, waar de feestelijke art deco uit-
straling en logica van het gebouw weer helemaal terug is. “En
daar was het ons om te doen,” zegt Roos. “We hoefden zelf geen
over-the-top architectuur aan het gebouw toe te voegen, want
die heeft het gebouw al. Het was alleen een kwestie van de
prinses weer wakker kussen.” n
projeCtgegevens:
Locatie: Keizer Karelplein 2D, Nijmegen
Opdrachtgever: Gemeente Nijmegen
Architect: Braaksma & Roos Architectenbureau
Constructeur: Croes Bouwtechnisch Ingenieursbu-
reau
Adviseur installaties: K&R Consultants, BAM
Adviseur akoestiek, bouwfysica en brandveiligheid:
Peutz
Aannemer: De Bonth van Hulten, Homij, BAM Tech-
niek, StaPoTech
Schilderwerk: Schakel Schildersbedrijf
Interieurarchitect: Peter Sas, van der Plas Meubel &
Project
Verlichting: BeersNielsen Lighting designers
Bruto vloeroppervlakte: 10.000 m2
Start bouw: fase 1: mei 2014; fase 2: mei 2015;
fase 3: najaar 2018
Oplevering: juni 2019
Bouwkosten: 21 miljoen euro
08-09-10-11-12-13-14-15_devereeniging.indd 15 30-04-20 15:37