39
BASISSCHOOL
Fotobijschrift kleur
In het centrale deel
is meer ‘uitgepakt’
met een houten tri
bunetrap en speciale
aandacht voor de
verlichting.
de gevels zijn in
tegelverband gemet
seld, de stevigheid
komt uit extra
spouwankers tussen
het metselwerk en
de achterconstructie.
de vlakken naast de
raamopeningen zijn
in dezelfde stenen,
gemetseld, maar dan
met twee schijnvoe
gen per steen.
streamer
nalen innemen. Maar bij aanleg bleken ze bijna twee keer zo
veel ruimte in te nemen. Dat soort informatie wil je zo vroeg
mogelijk weten, want daar wordt je ontwerp alleen maar beter
van.” Hetzelfde geldt voor de landschapsarchitect, die input gaf
maar niet formeel was betrokken als ontwerper. “Daar zou ik bij
een volgend schoolproject wel voor pleiten om te voorkomen
dat het schoolplein de sluitpost op de begroting wordt. Gelukkig
bleef de schade hier beperkt tot goedkoop hekwerk.”
Gebouwen voor primair onderwijs hebben een beperkt bouw-
budget van ongeveer 1800 euro per vierkante meter. Dat
dwingt tot het maken van scherpe keuzes, leerde Hoksbergen.
“De kosten gelijkmatig verdelen resulteert in een middelmatig
gebouw. Beter is bijvoorbeeld te besparen op materiaalkosten
in de klaslokalen, die beter toch rustig moeten zijn. Dat geld kan
dan elders worden besteed om iets bijzonders te doen.” Een
harde les tot slot was het bewaken van de uren. “Je kunt hele-
maal los gaan met zo’n vrije opdracht, tot aan het ontwerp van
de plinten aan toe.” Door dit lange traject was het toch al geen
winstgevend project voor Hoksbergen. “Om een voet tussen de
deur te krijgen in scholenbouw moet je nu eenmaal eerst inves-
teren.” n
34-35-36-37-38-39_mijneerste.indd 39 30-04-20 14:27