75
boetseren
met metaal
Boven: Dennis Reek
van Ridder Skins
for Buildings bij een
kunstwerk in RVS
van Jano van Gool
op de gevel van
Pakhuis Wilhelmina
aan de Veemkade
in Amsterdam (Foto
Martin Wengelaar).
Onder: Fase 1 van
Lorentz bij het sta-
tion in Leiden is in
2020 opgeleverd en
door Ridder bekleed
met Bemo, een in-
dustriële aluminium
fels. Eén woontoren
in champagnekleur,
de andere in brons.
De bouw van fase 2,
een kantoortoren,
start in 2021.
Ontwerp Neutelings
Riedijk Architecten
(Foto Ridder).
projecten in nederland bekleed met titanium. titanium is een
duur en onverwoestbaar materiaal, er zit 100 jaar garantie op.
van die 15 projecten is het grootste gedeelte in opdracht van de
(semi-) overheid uitgevoerd: die schrijven een gebouw over een
langere periode af, dan is het betaalbaar, omdat titanium geen
onderhoud vraagt.”
het meest recente project met titanium is het crematorium alk-
maar, dat in juni 2019 in gebruik is genomen. “architect jan
rietvink zat al jaren te azen op een project waarin hij titanium
zou kunnen toepassen. In alkmaar kreeg hij de kans.” het ge-
bouw heeft drie gebogen zeilen die met titanium zijn bekleed.
“de architect heeft hiervoor gekozen omdat dit materiaal voor
‘eeuwig’ is. de oppervlaktestructuur bestaat uit kristallen, die
het licht breken en reflecteren, waardoor titanium elk moment
van de dag een andere kleur heeft.”
het materiaal is geleverd door timet (vs) en in de werkplaats
van ridder skins for buildings in zwaag verwerkt en voorzien
van zettingen voor het haaksysteem. dat vraagt het nodige
vakmanschap. “titanium is een heel hard metaal met een ge-
heugen. je kunt er lang niet alles mee maken want het houdt
moeilijk zijn vorm. nu heeft elk metaal wel een geheugen waar
je rekening mee houdt bij het zetten, maar bij titanium zijn extra
DENNIS
REEk
74-75-76-77-78_despecialist.indd 75 30-04-20 15:49