Pagina 81 van: Bouwwereld #3 2020

81
G
elijktijdig met de herbestemming van het Citroën
gebouw Noord in Amsterdam werd ook het Zuidge
bouw gerenoveerd. Architectenbureau Bierman
Henket kreeg de opdracht voor het nieuwe ontwerp
van het gebouw. Het vernieuwde complex kreeg de naam Move
en biedt onder andere onderdak aan het hoofdkantoor van
huurder Pon en hun Move Mobility Experience, een interactieve
ervaring gericht op mobiliteit in de toekomst.
In tegenstelling tot het Noordgebouw heeft Move geen monu
mentale status, ondanks het feit dat het gebouw 31 jaar eerder
in 1931 is gerealiseerd. Dit komt omdat het in de jaren tachtig
volledig tot aan het staalskelet is gestript en weer opgebouwd.
BiermanHenket had daardoor de vrijheid om rigoureus te werk
te gaan en de helft van het gebouw te slopen en te vervangen
door nieuwbouw met in de kelder een parkeergarage. Tegelij
kertijd wilden zij eer doen aan het oorspronkelijke ontwerp van
architect Jan Wils, die onder andere ook verantwoordelijk was
voor het Noordgebouw en het daarachter gelegen Olympisch
Stadion. “Het bestaande deel hebben we zoveel mogelijk gere
noveerd in de stijl van Wils, inclusief detaillering. Diezelfde stijl
hebben we ook vertaald in het nieuwbouwgedeelte”, zegt Joep
van As, architect en associate partner bij BiermanHenket.
Fotobijschrift kleur
Streamer
de crux
EntrEE aan StadionplEin
Pon wilde graag een grote en duidelijke entree aan de zijde van
het Stadionplein, maar in het ontwerp van Wils zat er daar geen.
Van As: “Het gebouw is eigenlijk vrij ingetogen met horizontale
opbouw, zoals horizontale raamstroken. Op de hoeken plaatste
Wils juist verticale elementen als een soort van climax. Dit uitte
zich onder andere in verticale reclameuitingen, een schoor
steen, maar ook in de rondingen van de hoeken zelf. Dat waren
architectonische aanduidingen die verwezen naar de ingangen
van het gebouw. Belangrijke onderdelen, zowel voor het ge
bouw als stedenbouwkundig gezien in het oorspronkelijke mas
terplan voor Amsterdam Zuid van Berlage uit 1914. In dat plan
lagen namelijk alle ingangen op hoeken van gebouwen. Dat zie
je bijvoorbeeld ook terug in omliggende woongebouwen.”
VliEgtuighangarS
De wens voor een extra entree was vanuit logistiek oogpunt
begrijpelijk, maar vanuit architectonisch oogpunt botste het
met Wils’ ontwerp en het stedenbouwkundige masterplan. Voor
BiermanHenket een interessante uitdaging, want hoe maak je
een duidelijk zichtbare en herkenbare entree op een plek waar
je er liever geen hebt? Van As vond daarvoor inspiratie in de
NA HET CITrOëNgEBOuW NOOrD IS OOk HET
ZuIDgEBOuW gErENOVEErD EN VErBOuWD.
HuurDEr PON WENSTE EEN ExTrA ENTrEE
AAN HET STADIONPlEIN. DAT BOTSTE MET
HET OOrSPrONkElIJkE ONTWErP VAN
JAN WIlS EN HET STEDENBOuWkuNDIgE
PlAN VAN BErlAgE. ArCHITECTENBurEAu
BIErMANHENkET BEDACHT VErVOlgENS
EEN ENTrEEHEffEr, AANgESTuurD
DOOr HyDrAulISCHE PluNJErS VAN
CATErPIllArMACHINES.
TEKST DANIël VAN CAPEllEVEEN FOTO’S JOEP JACOBS
TEKEnwERK HENk HEuSINkVElD
luIfEl ZuIDgEBOuW
OMHOOg MET
PluNJErS CATErPIllAr
De entreeheffer is van tevoren bij Rollecate
in de werkplaats opgebouwd om er zeker van
te zijn dat het idee kon slagen.
80-81-82_cruxentreeheffer.indd 81 30-04-20 15:50