91
nieuwbouw
I
nside out en Outside in. Dat was het motto waarmee Uni-
lever aan de slag is gegaan bij het nieuwe Global Food
Innovation Centre in Wageningen. Vanwege de opgave om
het verschil te maken in de wereldwijde voedselvoorzie-
ning, wordt de interactie met de Wageningen Universiteit als
essentieel beschouwd. Alles staat in het teken van de uitdaging
om in 2050 de wereld te kunnen voorzien van voedsel, waarvoor
een groei van zeventig procent gerealiseerd moet worden. Dat
vraagt om een systeemverandering naar plantaardige voeding
aldus Serpil Tascioglu, Director Foods Transformation Unilever
Wageningen. Want doorgaan met produceren op de huidige
wijze, vergt twee planeten extra.
Silicon Valley of food
Unilever voegde drie researchvestigingen uit Polen, Duitsland
en Vlaardingen samen op de Wageningen Campus, ook wel
het Silicon Valley of Food genoemd. Hier zit je tussen de start-
ups en studenten, het kapitaal van de toekomst. Anders dan
voorheen verbergt Unilever de research niet achter gesloten
wanden. Sterker nog, iedereen kan in de proeffabriek en de
demonstratiekeuken kijken. Dit alles om te laten zien wat het
bedrijf in huis heeft en om de buitenwereld uit te nodigen bin-
nen te komen. Naast de grote parkeergarage delen Unilever
en de universiteit diverse ruimten en kostbare apparatuur met
elkaar. Maar uiteraard hoopt Unilever vooral op een vruchtbare
uitwisseling van innovatieve ideeën en processen.
open entreegebied
Direct aan de linkerzijde van de ingang tot het Food Innova-
tion Centre ligt de pilotplant, een proeffabriek. Daar kunnen
nieuw ontwikkelde producten in kleine hoeveelheden industri-
eel worden vervaardigd en getest voor opschaling. Rechts zijn
rondom een atrium de onderzoeks- en kantoorfaciliteiten en de
testkeukens van de Food & Customer Experience gesitueerd,
waar topkoks werken aan nieuwe producten en smaken. Tussen
beide bouwdelen is een 6 m hoge verbindingslaag met open-
bare functies. Hier is de nieuwe filosofie van Unilever het beste
te zien. Zo is er geen receptie maar een koffiebar. Bezoekers
kunnen zonder beveiliging doorlopen naar het restaurant en de
foodmarket. Er is een open auditorium in de vorm van een tribu-
netrap. Maar wat het meest verrast zijn de hoge glazen wanden
die volledige inkijk geven in de proeffabriek en de demokeuken.
Die transparantie is ook terug te vinden rondom het atrium. Dat
stimuleert het leggen van contacten en de onderlinge kruisbe-
stuiving. De plattegrond is zo opgebouwd dat de grens tussen
kantoren en labs kan schuiven. Uiteraard kunnen labs kantoren
Gevel van de pilotplant.
De 6 m hoge laagbouw is benut voor de openbare functies
en verbindt de pilotplant (rechts) met de het hogere bouw-
blok met kantoren, keukens en laboratoria.
88-89-90-91-92-93-94-95_unilever.indd 91 30-04-20 15:15