Pagina 61 van: Bouwwereld #3 2020

61
Van Verouderde BloKKendoos tot het moderne en
multifunctionele amsteldoK. rogier alBlas, architect Bij Bdg
architecture + design, toVerde het ooit grootste KantoorgeBouw
Van europa om tot hip hoofdKwartier Van reclame- en pr-Bureau
wpp. om een goede VerBinding tussen de receptie en de rest
Van het geBouw en de sKyBar te realiseren, Koos hij Voor de
plafondoplossingen Van armstrong ceiling solutions.
Foto’s gareth gardner en Barwerd Van der plas
i
n dit gebouw kunnen 1500 mensen aan de slag. wan-
neer je met zoveel mensen samen bent, is akoestiek een
belangrijk item. de expertise van armstrong ceiling solu-
tions heeft ons enorm geholpen om functionaliteit en es-
thetiek in de belangrijkste ruimtes aan elkaar te koppelen”, blikt
architect rogier alblas terug.
in het gebouw zetelen vijftien creatieve bureaus, dochteron-
dernemingen van wpp. de opdracht voor alblas was duidelijk
maar complex. “het creëren van eenheid was in dit gebouw de
grootste uitdaging. Vijftien bedrijven met ieder hun eigen iden-
titeit moesten zich hier thuis voelen. het is enorm groot en elke
verdieping heeft een andere vorm. daarnaast hadden we ook
nog gaten te vullen. dit hebben we opgelost door op de ver-
schillende verdiepingen vides te creëren. dankzij de lichtinval
ontstaat er een gevoel van openheid en verbinding.”
Tunnelvisie
het ontwerp van alblas was niet vies van enkele statements. de
ruime opzet van het gebouw liet creatieve oplossingen toe. Zo
bedacht alblas een tunnel om de lobby en het restaurant met
elkaar te verbinden. alblas hierover: “we wilden iets bijzonders
doen om mensen naar het restaurant te leiden. in samenwer-
king met armstrong ceiling solutions hebben we een tunnel
ontworpen. hiervoor zijn metalen wandpanelen verbogen om
het tunneleffect te verkrijgen. door de geperforeerde structuur
heeft het ook een gunstige invloed op de akoestiek. Bovendien
komt de groene kleur terug in de trap. dit is echt een maatwerk-
oplossing geweest om een uniform karakter te realiseren.”
essenTieel
ook bij de entree speelt het plafond een belangrijke rol. alblas
licht zijn ontwerpkeuze toe. “Binnen het algemene ontwerp is
het plafond voor mij een essentieel onderdeel. dit komt bij dit
project goed tot uiting bij de entree. tegen een zwarte achter-
grond benadrukken lange lichtlijnen de lengte van dit vertrek.
dat is namelijk 80 meter diep. de trap volgt de lichtlijnen waar-
door er een mooi geheel ontstaat. in dit geval is het plafond na-
drukkelijk gebruikt om richting aan het gebouw te geven. daar-
naast maakt het de ruimte mooi af. aan het eind van deze ruimte
bevindt zich ook een koffiecorner voor informele ontmoetingen.
ook hier heeft armstrong ceiling solutions geholpen met een
op maat gemaakt verlaagd plafond met geïntegreerde verlich-
tingsarmaturen.”
Flexibel denken
een andere uitdaging voor alblas was de noodzaak tot flexibili-
teit. er moet regelmatig met werkruimtes geschoven worden. Zo
werden de koffiecorners en kopieerruimtes al flexibel ingericht.
alblas legt uit hoe dit proces in zijn werk ging: “wanneer je vijf-
tien verschillende reclamebureaus huisvest, is het niet vreemd
dat iedereen zijn eigen wensenpakket heeft. dat betekende
concreet dat ik in mijn ontwerp rekening moest houden met mu-
taties. armstrong ceiling solutions heeft meegedacht over de
flexibele plafonds in vergaderruimtes waardoor het gemakke-
lijker geworden is om te schuiven met de beschikbare ruimtes.”
Geen kakoFonie
in het restaurant en in de vergaderruimtes opteerde alblas voor
geperforeerde plafondpanelen. niet zonder reden. deze pane-
len zijn ontwikkeld om een goede akoestiek te waarborgen.
alblas vertelt: “in een gebouw als het amsteldok heeft een res-
taurant ook vaak de functie van ontmoetingsruimte. denk bij-
voorbeeld aan vergaderingen of lunchafspraken. met veel men-
sen op een relatief klein vloeroppervlak kan er met een slecht
akoestisch klimaat een kakofonie aan geluid ontstaan. de pla-
fonds van armstrong ceiling solutions hebben een klasse a
geluidsabsorptie en daardoor kunnen bezoekers van wpp in
alle rust dineren en is de privacy en spraakverstaanbaarheid ge-
waarborgd. toen het gebouw in 1973 werd opgeleverd, mocht
het zich het grootste kantoorgebouw van europa noemen. een
groot project met geschiedenis dus. het was voor mij een eer
om aan het amsteldok te werken.” n
1 Architect Rogier
Alblas vond het
ontwerp van het
Amsteldok een
uitdagende klus.
2 Bij de entree geeft
het plafond richting
aan de ruimte.
3 De tunnel van
geperforeerde
metaalplaten is een
echte eyecatcher.
4 De plafonds in het
restaurant hebben
een positief effect
op de akoestiek.
5 Het Amsteldok
biedt ruimte aan 15
creatieve reclame-
bureaus.
5
‘
60-61_projectcase.indd 61 30-04-20 15:48