Pagina 78 van: Bouwwereld #3 2020

78
De sPeCIALIsT
1. Ridder heeft
alle rvs daken van
station Rotterdam
CS gemaakt, met
uitzondering van de
punt van de stations-
hal. Ontwerp: Team
CS, opgeleverd 2014.
2. Hoofdkantoor van
de NAVO in Brussel,
ontworpen door
Skidmore, Owings &
Merrill (SOM) i.s.m.
ASSAR Architects en
opgeleverd in 2017.
De bekleding van
de 37.000 m2 zinken
daken is verreweg
de grootste opdracht
van Ridder.
3. DDAR Hal
Nedtrain Haar-
lem, hal voor het
onderhoud van
treinen. Architect
Wim Woensdregt. In
totaal 1200 m2 rvs
losagnes, wybertjes
in veel verschillende
maten, betekende
veel handwerk voor
Ridder.
4. Shopping Mall
Turnova, Turnhout
(B), B-architecten
2019-20. Nieuwste
ontwikkeling in
metalen bekleding
zijn de 3D formed
skins in spiegel rvs,
hier toegepast in
de plafonds. “Net
kabbelend water…”
(Foto’s Ridder).
niet zichtbare rvs bevestiging aan achterzijde. waar de meeste
vouwen zitten daar zit een ingang, mensen lopen blijkbaar auto-
matisch op een verstoring af.”
In amerika worden meer 3d gevormde metalen gevels toege-
past dan in nederland. “dat heeft met kosten te maken. we
hebben een partner in duitsland gevonden die 3d-structuur in
metaal kan persen: dat is uiteraard kosten-efficiënter dan het
handwerk dat we voor de maan hebben gedaan. In turnhout (b)
hebben we onlangs 3d formed skins in spiegel rvs toegepast
in de plafonds van een nieuw winkelcentrum. net kabbelend
water…”
zinken dak naVo
het meest trots is dennis reek op het hoofdkantoor van de
navo in brussel, ontworpen door architectenbureau skidmore,
owings & merrill (som) i.s.m. assar architects en opgeleverd
in 2017. “dat is ons meest prestigieuze en omvangrijke project,
daar zijn we 5 jaar mee bezig geweest. samen met een belgisch
bedrijf hebben wij alle daken uitgevoerd. wij namen de zinken
daken voor ons rekening, ca. 37.000 m2 in totaal. omdat de
navo erin zou komen, moest het niet alleen aan de gangbare
normen voldoen, maar werden er veel hogere eisen gesteld.
alle felsbanen, goten en aansluitingen zijn vooraf door de bda
getest en gekeurd.” het complex bestaat uit acht vleugels van
elk 200 bij 18 meter, voorzien van een getoogd dak, met een
bekleding in nedzink nova, een procesmatig gepatineerd ti-
taanzink met een mat geborsteld oppervlak. op de bouwlocatie
zijn felsbanen geprofileerd in lengtes van 26 meter, die met een
kraan op het dak werden gehesen en met klangen bevestigd.
Behoud Van VakManschap
In tegenstelling tot duitsland, waar een brede opleiding tot
spenglermeister bestaat, zijn er in nederland nauwelijks oplei-
dingen tot lood- of zinkmeester. “daarom leiden we binnen rid-
der zelf vakmensen op, om ons voortbestaan te bewaken. we
willen binnen ons bedrijf oude technieken, toegepast op histori-
sche gebouwen, beheersen en behouden. beeldbepalende his-
torische architectuur zal steeds weer
onderhouden of gerestaureerd
moeten worden.” n
1
2
3
4
74-75-76-77-78_despecialist.indd 78 30-04-20 15:49