pland waar oefeningen plaatsvonden en
de blusslangen hingen, maar er is destijds
slechts een deel gerealiseerd. De stompe
toren doet nu dienst als basis voor de
glazen liftkoker met vier panoramaliften.
Het glazen dak dat het atrium afsluit, is ter
hoogte van de tweede verdiepingsvloer
met een kokerbalk aan de bestaande
muren gemonteerd. De stalen ribben van
het atriumdak waaieren in een vloeiende
beweging uit langs de betonnen kern.
Om voldoende daglicht in het atrium te
krijgen is de bovenbouw asymmetrisch
boven het atrium geplaatst. Midden in het
atrium, van waaruit het Havenhuis wordt
ontsloten, staan de dragende poten van
de nieuwbouw. Een grote betonnen pijler
en vier stalen poten die gezamenlijk de
zogenaamde paperclip vormen.
Verbindingsvlak met brug
De uitbreiding is circa 100 m lang en
steekt 36 m uit over de betonnen voor
poot vanaf het maaiveld gemeten. De vier
verdiepingen zijn samen 17 m hoog en
reiken tot 44,5 m hoogte. Het meest inte
ressante element in de overgang van de
oudbouw naar de glazen opbouw is de
brug op niveau 5. Hier is een uitkijkplat
form met een multifunctionele buitenruim
te. Niet alleen het uitzicht is fraai, ook de
betonnen constructie van de pijlers is
goed zichtbaar net als de foyer erboven.
Deze brug slaat een mooie verbinding
tussen oud en nieuw. Om de brug zo
transparant mogelijk te houden hangt de
onderste verdieping van de bovenbouw
met onder andere het restaurant, aan de
bovenliggende bouwlagen. Ook de gla
zen liftschacht is opgehangen aan de
staalconstructie.
Prefab staalconstructie
Het glazen schip is uitgevoerd in een
staalconstructie. Daarbij is gekozen voor
vergaande prefabricage met vervoer van
enorme constructiedelen over het water.
Zo is optimaal gebruik gemaakt van de
ligging van het pand aan de haven. De
bovenbouw is hiervoor in de lengterich
ting in tweeën verdeeld en in hoogterich
ting in drieën. Zo zijn de stalen vakwerk
constructies in zeer grote elementen
ongeveer 50 m lang, 20 m breed en 6 m
hoog vanaf de werkplaats van Staal
bouwer Victor Buyck in Gent per ponton
aangevoerd. Daarna zijn ze met Self Pro
pelled Modular Transporters op de kade
gereden, tot binnen het bereik van de
kraan. In totaal zes delen van honderden
1 // De sculpturale pijler onder de voorsteven is zeer strak uitgevoerd in zelfverdichtend wit beton.
2 // Een stompe toren doet nu dienst als basis voor de glazen liftkoker met vier panoramaliften.
14 // Bouwwereld
// state of the art
1
2
08-09-10-11-12-13-14-15-16-17_stateoftheart.indd 14 12-04-17 15:24