Glijoplegging
De kolommen van het frame staan met gepolijste staalplaten op
stalen voetjes met slobgaten. Deze slobgaten maken het moge
lijk dat het dak in zijn geheel kan uitzetten door thermische
werking in het staal. De kap eindigt aan één zijde tegen een
gebouwdeel. Hier wordt een overgangsconstructie gemaakt met
een waterkerende flexibele slabbe, met 30 mm ruimte voor
thermische uitzetting van de kap.
Aan de andere zijde gaat de kap overigens over in een gesloten
luifelconstructie, die aan de onderzijde hetzelfde stramien heeft
als dat van de glaskap. De staalconstructie hiervan – opgehan
gen met drie trekstangen aan de belendingen – is in basis ech
ter veel eenvoudiger.
Scharnierende glasoplegging
Op de kruispunten van de stalen onderconstructie van de kap
zijn oplegschijven bevestigd waarop het koud getordeerde glas
is opgelegd. Omdat het glas beloopbaar moet zijn voor onder
houd, moest steeds een extra oplegpunt worden tussen
gevoegd. De oplegschijven hebben een scharnierende verbin
ding met de onderconstructie. Op de hoekpunten komt namelijk
steeds glas aan vanuit vier verschillende richtingen. Dit wordt nu
gemiddeld door de scharnierende verbinding, terwijl de reste
rende verschillen worden opgevangen in kit.
De ruiten die op de staalconstructie zijn gelegd meten in boven
aanzicht allemaal 850 x 850 mm. Maar door de golving worden
ruiten op de hoeken tot 32 mm opgetild. Dat betekent dat de
platgeslagen vorm toch afwijkt van een vierkant. In totaal zijn er
dertien verschillende ruiten gemaakt. Doordat de ruiten uit twee
gelijke lagen (elk 6 mm) zijn samengesteld, kon dezelfde vorm
ook omgekeerd worden gebruikt.
In het ontwerp is gekeken naar varianten met vijf of zes ruiten
over de breedte van de passage. Gekozen is voor zes vanwege
de optimalisatie tussen glas en staal en de kosten daarvan.
Valbeveiliging
Over het midden van de kap is een lijn aangelegd voor valbevei
liging. Dit was nodig omdat er een open ruimte is tussen kolom
men en omdat sommige naastgelegen daken vrij diep liggen. De
bevestigingspunten voor de lijn zijn gemaakt door een kruisvor
mige stalen poot op de onderconstructie te bevestigen. Deze
kruisvorm van 5 mm dik staal is opgenomen in de 16 mm brede
kitvoegen tussen de ruiten. De ruiten hoefden daarvoor niet te
worden aangepast. Wel vroeg dit om extra aandacht bij het kitten.
Vanwege de fasering van de aangrenzende nieuwbouw, heeft
Octatube de glaskap in twee fasen gebouwd. De tweede fase is
in maart in gebruik genomen.
doordat de ruiten uit
twee gelijke lagen zijn
samengesteld, kon dezelfde
vorm ook omgekeerd
worden gebruiktDe haakverbindingen zijn uitgevoerd met een minimale tolerantie.
Bovenaanzicht van het golvende glasdak.
22 // Bouwwereld
// Project nieuwBouw
18-19-20-21-22-23_passagetilburg.indd 22 05-04-18 09:07