voordat we gingen bouwen”, verklaart projectmanager Ton
Willems de omzetting in systeem die Brakel Atmos voorstelde.
Tien hoofdspanten
Het station bestaat uit negen segmenten van elk 14,4 meter lang,
waarvan het middelste het grootste en hoogste is. De kap wordt
gedragen door tien hoofdspanten. Tussen de hoofdspanten zijn
in horizontale richting UNP-profielen aangebracht. Daaroverheen
zijn – h.o.h. 1100 mm – gebogen HEA 100-profielen aangebracht,
waar het glas op geplaatst zou worden. Bij het inmeten bleken
met name de UNP-profielen bij het maaiveld doorgezakt te zijn.
Die zijn opgevijzeld, versterkt en voorgespannen voordat Brakel
Atmos de kap er overheen monteerde.
Over de HEA 100-profielen plaatste Brakel Atmos de hoofdroedes
van het eigen aluminium systeem, maar dan gemodificeerd tot
een breedte van 90 mm waar 60 mm standaard is. De dwarspro-
fielen zijn wel 60 mm breed. Die breedte van 90 mm was nodig
vanwege de toleranties in de staalconstructie, waar al bouten op
geschoten waren voor de bevestiging van de glasconstructie.
De Noord/Zuidlijn in Amsterdam zal naar verwachting in juli van dit
jaar in gebruik worden genomen. Inmiddels is ook Station Noord
daar klaar voor. Dit station ligt bovengronds in de middenberm van
de Nieuwe Leeuwarderweg. Nadat de staalconstructie van dit sta-
tion al drie jaar klaar was, heeft Brakel Atmos afgelopen jaar de
glazen kap aangebracht. Lange tijd werd gedubd over het voorstel
van Brakel Atmos om het beglazingsysteem om te zetten naar de
eigen profielen van Brakel Atmos. Dit in plaats van het glas profiel-
loos met rubber rechtstreeks op de staalconstructie te plaatsen.
“Vooral omdat de staalconstructie er al even stond en omdat we
die niet zelf hebben geëngineerd en gebouwd, durfden we het
niet aan om daar rechtstreeks glas op te plaatsen. Vooral in de
‘schouders’ van de kap is het glas sterk gebogen. Dan mag er
geen enkel hobbeltje in de staalconstructie zitten, anders wordt
de spanning in de ruit te groot en knapt het glas. Daarnaast had-
den wij onze twijfels over wat er gebeurt met de gebogen ruiten
als je geen dwarsprofielen toepast. Volgens ons gaan de ruiten in
die richting dan bol staan. Ook kenden we de toleranties in de
staalconstructie niet. Die hebben we dan ook eerst 3D ingemeten
Het 130 meter lange Station Noord in Amsterdam is voorzien van
een overkapping van koudgebogen glas. Vanwege de kleine radius
van 4,3 meter moest een aantal ruiten worden voorgebogen om ze te
kunnen monteren.
Gebogen glas
over staal van
Station Noord
De kap van het metrostation
bevindt zich tussen de
verhoogde rijbanen van de
noordelijke invalsweg van
Amsterdam. (Foto: Henk Wind)
55
Project nieuwBouw //tekstProductie HeNk wiNd // FotograFie BrAkel AtmoS //tekenwerk HeNk HeuSiNkVeld
Bouwwereld //
54-55-56-57-58-59_glaskap.indd 55 05-04-18 09:25