Door aluminium profielen met een sleufgat te gebruiken kon Bra-
kel Atmos de profielen al redelijk in de juiste maat monteren. De
extra breedte van de profielen gaf vervolgens de mogelijkheid om
de resterende toleranties op te vangen. Brakel Atmos heeft de
profielen in de werkplaats voorgebogen om ze spanningsloos op
de staalconstructie te kunnen monteren.
Voorgebogen
Over de profielen werden ruiten geplaatst van 1,10 meter breed
en 2,8 meter lang. In de ‘schouders’ hebben die ruiten een ra-
dius van 4,3 meter. In het dak is dat 31 meter. Daar zakken de
ruiten door hun eigen gewicht al bijna in de juiste vorm. In de
schouders moest Brakel Atmos daar meer voor uit de kast halen.
Deze ruiten zijn niet meer met handkracht te buigen en werden
daarom voor het hijsen al voorgebogen. Daarvoor werkte Brakel
Atmos met een hijsconstructie met zes zuigers in het midden
van de ruit en een vijzel op de uiteinden om het glas in de juiste
radius te buigen. Zo kon de gebogen ruit op zijn plaats worden
gezet, waar die tijdelijk met blokjes werd bevestigd. Dit onder
meer om de snelheid van de montage hoog te houden. In een
latere fase zijn de naden afgekit. Pas daarna werden de defini-
tieve klemschijven geplaatst, zodat de blokjes konden worden
verwijderd en ook op deze vrijkomende plekken kon worden
gekit. Met dit ‘overpakken’ kon dus overal goed worden gekit.
Temperatuur
Bij het buigen van de ruiten speelde de temperatuur een nega-
tieve rol. Koud buigen van glas kan in theorie tot 10 °C, maar in
de praktijk ging het bij 14 °C al mis, vertelt projectleider Bart van
Langen. Nader onderzoek wees uit dat de ruiten tijdens transport
en opslag ’s nachts te ver waren afgekoeld en in de massa niet
weer warm werden. Als noodoplossing werden de ruiten tijdelijk
in een verwarmde tent opgeslagen. Uiteindelijk vond Van Langen
bij een leverancier in Frankrijk een warmtedeken die op de bok
om de ruiten heen kon worden gewikkeld. Daarmee kon een
temperatuur tot maar liefst 70 °C worden gerealiseerd. Brakel
Atmos liet het bij 40 °C. “Bij die temperatuur is de folie tussen de
twee glas lagen lekker soepel en buigt de ruit dus gemakkelijk.
Het idee van de warmtedeken kwam trouwens bij de Formule 1
vandaan. Daar verwarmen ze de banden op zo’n manier voor.”
Het glas in de schouders is vanwege de sterke buiging ook in sa-
menstelling aangepast. Hier is gekozen voor twee geharde ruiten
van elk 4 mm. Het overige glas heeft een binnenruit van gehard
glas van 5 mm en een buitenruit van halfgehard glas van 4 mm.
Het koud te buigen glas werd opgewarmd op de bok om het soepel te
houden.
Brakel Atmos monteerde glasprofielen over de staalconstructie. Vanwege
maatafwijkingen in het staal zag men montage op rubber niet zitten.
Glas over staal
// Locatie: Nieuwe leeuwarderweg,
Amsterdam
// Opdrachtgever: Gemeente A’dam
// Bouw glaskap: tweede helft 2017
56 // Bouwwereld
// Project nieuwBouw
54-55-56-57-58-59_glaskap.indd 56 05-04-18 09:25