Pagina 58 van: Bouwwereld #4 2018

1 // Overzicht over de langgerekte kap die in het midden het hoogste is.
2 // De roosters lopen visueel door over glasplaten, zodat in het donker
overal een gelijke uitstraling ontstaat. 3 // De werkruimte was minimaal
aan weerszijden van het station.
Brandhangend
Brakel Atmos moest aantonen dat het glas in de kap 30 minuten
brandhangend is. “Dat betekent dat bij een treinbrand het glas
niet naar beneden komt tijdens het vluchten. Ter plaatse van
de treinbrand zelf wordt gerekend met een temperatuur van
285 °C, maar daar mag de kap bezwijken. Buiten dat deel wordt
gerekend met 180 °C en moet de kap dus minimaal 30 minuten
blijven hangen. Met een conformiteitsverklaring konden we
aantonen dat dit glas in ons systeem daar ruimschoots aan vol-
doet.”
Roosters
De ronde hoofdspanten van de kap hebben een belangrijke rol
in de architectuur. Een onderaannemer heeft die in opdracht van
Brakel Atmos bekleed met aluminium. De spanten steken boven
de glaskap uit. Helemaal bovenin zijn ventilatieroosters ge-
plaatst. Architect Benthem Crouwel wilde de belijning van dat
ventilatierooster doorzetten in het hele spant, zodat bij nacht het
licht vanuit het station door het lijnenpatroon van de roosters
naar buiten zou schijnen. De roosters zouden dan dus wel de
buiging van de spanten moeten volgen.
“Maar roosters kun je niet zomaar even buigen. Alternatief was
toen een aluminium composietplaat die zou worden uitgesne-
den en op een transparante kunststof plaat zou worden verlijmd.
Wij zagen dat niet zo zitten vanwege onder meer vervuiling.
Daarom is op ons voorstel uiteindelijk gekozen voor een be-
glazing met geprinte lijnen erop. Die lijnen lijken wat breder
dan bij het echte rooster, maar het rooster heeft ook nog dichte
delen aan de binnenzijde. De lichtdoorval is daardoor precies
gelijk. Op zijde drie van het gelaagde glas is nog precies zo’n
print aangebracht, maar dan in zwart. Dit voorkomt dat het licht
toch een beetje door de gekleurde print op de buitenruit gaat
schijnen. Juist met plottechniek kun je dat zo exact doen”, vertelt
Ton Willems.
Logistiek
De hele bouw was voor Brakel Atmos ook een uitdaging qua
logistiek en bouwsnelheid. In eerste instantie zou de kap in
maart 2018 klaar moeten zijn, maar uiteindelijk werd dat ver-
vroegd naar de kerst van 2017. Bij het inmeten van de construc-
tie waren de testritten van de metro al begonnen, zodat het
nodig was dat er een complete steigerconstructie als afscher-
ming over de metrobaan werd geplaatst. Tijdens de bouw daar-
van is de metrobaan twee weken buiten gebruik gesteld. Over
deze constructie heen heeft Brakel Atmos een werkplatform
laten bouwen tot boven in de kap. Vanaf dit platform zijn de
meeste werkzaamheden gedaan. Van buitenaf werken was nau-
welijks mogelijk doordat aan de ene zijde van de kap een werk-
strook van slechts 4,5 meter resteerde en aan de andere zijde
slechts 3,5 meter.
Om zo snel mogelijk te kunnen bouwen, is het werkplatform
opgebouwd vanuit het midden. Toen drie middensegmenten
klaar waren, begon de dakmontage vanuit het midden. De stei-
ger werd vervolgens naar twee kanten uitgebouwd en de dak-
montage volgde ook in twee richtingen. De steiger werd ook
weer vanuit het midden afgebroken.
De bereikbaarheid van de bouwplaats speelde ook nog een
complicerende factor. Bevoorradend verkeer moest er met een
pijlwagen naartoe geleid worden, wat alleen buiten de spits-
tijden was toegestaan.
58 // Bouwwereld
// Project nieuwBouw
1
2
3
54-55-56-57-58-59_glaskap.indd 58 05-04-18 09:25