balken zijn verbonden. Waar grote krachten optreden zijn lan-
gere knoopplaten met meer verbindingsmiddelen toegepast in
de balkkoppen.
CNC productie
Alles is tot in de finesses in 3D uitgewerkt en in het BIM-model
opgenomen. De gehele structuur is vooraf uitgewerkt. Dat maak-
te het mogelijk voor Heko Spanten om de balken met CNC-tech-
nieken te produceren. ‘Door Miebach is de constructie tot op
werkplaatsniveau uitgewerkt, wat vrij uitzonderlijk is,’ vertelt
directeur Lambert van den Bosch van Heko Spanten. ‘Bovendien
gebruikt Miebach hetzelfde tekenprogramma als wij, namelijk
Cadwork. Daardoor was het mogelijk om de machine direct aan
te sturen vanuit het programma. Dit was voor ons echt een grote
opdracht, maar nog voordat we de opdracht binnen hadden, zag
ik kans om een machine te kopen waarmee we dit werk aankon-
den. Dat was een gok, maar met deze machine konden we in 3 à
4 maanden de hele productie maken. Volautomatisch, dag- en
nacht, vanuit de webcam te controleren.’
136 stalen knopen
Ook elke knoop is in 3D uitgewerkt en is verschillend. Het gaat
om in totaal om 136 knopen voor de bevestiging van de 460
houten spantdelen. In deze spantdelen zijn de stalen platen van
de knopen ingelaten in het hout en met doken bevestigd. Soms
waren wel 400 doken nodig per ligger. Zo kwamen er in totaal
zo’n 110.000 stalen stiften aan te pas. Vervolgens zijn de ingela-
ten platen met bouten aan de betreffende knoop gemonteerd.
Deze boutverbindingen zijn afdekt met CLT-hout, waardoor je
nauwelijks meer iets ziet van de verbinding.
Montage
Bij de montage van het dak waren een aantal uitdagingen. Om
te beginnen moest het treinverkeer gewoon doorgang kunnen
vinden. Er was maar een korte tijd beschikbaar dat het treinver-
keer kon worden geblokkeerd. Bij de montage moesten de lig-
gers worden onderstempeld, omdat de doorbuiging anders te
groot werd. Eigenlijk is alles on site in elkaar gezet, dus balk
voor balk. Zo zijn beide zijden naast het spoor opgebouwd. Het
deel dat het spoor overkluisd is in één weekend geplaatst. Deze
overkluizing is wel in grote elementen op de grond voorbereid
voor een snelle plaatsing. De circa 20 m lange elementen zijn
gemonteerd met hoogwerkers die op draglineschotten op het
spoor reden.
Geringe toleranties
Van den Bosch: ‘Een complicatie was dat Miebach in de con-
structie zeer weinig toleranties toestond. De liggers zijn zo ge-
produceerd dat ze maximaal 1 tot 1,5 mm afwijken. De gevolgen
hiervan hebben we toch wel onderschat. Het kostte per ligger
In het midden is het dak voorzien van transparante zadeldaken met 8 mm dik polycarbonaat.
13Bouwwereld //
06-07-08-09-10-11-12-13-14-15_stateoftheart.indd 13 08-04-19 13:02