Fietsenstalling met diepwanden
Onder het station is een ruime fietsen-
stalling te vinden met 2600 plaatsen. Aan
twee zijden heeft de fietsenstalling diep-
wanden. Deze wanden grenzen aan de
autotunnel en aan het perron. Parallel aan
het ontwerptraject van het station is des-
tijds door het architectenteam een BIM-
coördinatieteam opgericht. In dit gecoör-
dineerde BIM-proces tussen de projecten
autotunnel, spoorverbreding, openbare
ruimte en het station viel op dat met een
kleine aanpassing de autotunnelwand
zou samenvallen met de wand van de
fietsenkelder. Hetzelfde gold voor de
wand onder het perron. Beide wanden
werden ‘virtueel overgedragen’ aan de
aannemer van de tunnel. Door deze sy-
nergie bleek het mogelijk deze wanden
met de juiste uitgangspunten en positie
onder te brengen in het contract van de
autotunnel.
Paviljoens
Tot slot zijn er voor de commerciële en
stationsfuncties losstaande paviljoens
gebouwd. Deze hebben een stalen
draagconstructie en gemetselde gevels
met afgeronde hoeken. Hiervoor zijn drie
verschillende vormstenen gebakken. De
paars/rode, gedeeltelijk geglazuurde
stenen passen bij de rode loper van klin-
kers en het rode graniet van het station.
Hiermee wordt letterlijk de rode loper
uitgerold voor het publiek.
Gemetseld paviljoen met afgeronde hoeken van paarsrode vormstenen.
Projectgegevens: // Locatie: Stations-
straat, Assen // Opdrachtgevers: Prorail,
NS en de Gemeente Assen // Archi
tecten: Powerhouse company, rot-
terdam, powerhouse-company.com
en de zwarte Hond, rotterdam,
dezwartehond.nl // Hoofdconstructeur:
breed integrated design, den Haag,
breedid.nl // Houtconstructeur: büro
Miebach, lohmar (de), ib-miebach.de
// Installatie adviseur: Adviesbureau
Vanderweele, Gronin gen, advies-
bureauvanderweele.box.nl // Brand
veilig heidsadviseur: Munnik brand-
advies, Kolham, munnikbrand advies.nl
// Bouwbedrijf: Hegeman bouw en
infra, Nijverdal, hegeman.com //
Houtbouw: Heko Spanten, ede, heko-
spanten.nl // Staalbouw: broeze, Nijver-
dal, broeze.nl // Kunststof dak: licotec,
duiven, licotec.nl // Bruto vloeropper
vlakte: circa 3000 m2 // Bouwperiode:
september 2016 tot eind 2019
15Bouwwereld //
06-07-08-09-10-11-12-13-14-15_stateoftheart.indd 15 08-04-19 13:02