loopt aan beide kanten, krijgt het water
snelheid en spat het bij de knik uit de
goot. In overleg met de applicateur
hebben we daarom een bak gemaakt
die iets eerder begint dan de knik en het
spattende water opvangt”, legt
Ber geijk uit.
Niet al het regenwater loopt overigens
naar de zijkanten weg. Het meeste regen-
water in de goot wordt met een volvulling
systeem afgevoerd, dat weggewerkt is
in de luifelconstructie. In de goot zijn
schotten gelast om de waterstroom af te
remmen en ervoor te zorgen dat er vol-
doende waterdruk is bij de verschillende
afvoerpunten in de goot.
De bekleding van de goot bestaat uit
aluminium composiet en is op omega’s
vastgezet. Om de bekleding met de
kromming van de goot mee te kunnen
laten lopen, is de dakrand opgedeeld in
twee delen, waarvan de onderste rand
terugliggend is aangebracht. “Hierdoor
ontstaat er een schaduwrand en lijkt de
dakrand optisch dunner dan dat hij met
zijn 1200 mm werkelijk is”, legt Wijburg
uit.
Potentiële koudebruggen
Vanwege het vele staalwerk dat door de
gevel naar binnen gaat, was het oor-
spronkelijk de bedoeling de Tube in zijn
geheel te isoleren, maar uiteindelijk bleek
dit lastig uit te voeren en is alleen het
deel dat grenst aan de binnenruimten
geïsoleerd. De horizontale stalen liggers
steken daardoor wel door de thermische
schil heen en vormen dus potentiële
koudebruggen. Om dit te voorkomen,
zijn bij de meeste doorgaande liggers
koudebrugonderbrekers toegepast.
Een aantal liggers is aan de buitenzijde
ingepakt met isolatiemateriaal omdat het
constructief niet mogelijk was deze te
onderbreken.
De luifel is buiten aan de onderzijde be-
kleed met metalen golfplaten. De binnen-
zijde van de Tube zelf is bekleed met
houten lamellen van Derako. De warme
uitstraling van het hout vormt een mooi
contrast met het staal aan de buitenkant.
Bijkomend voordeel is dat de houten
bekleding goede akoestische eigen-
schappen heeft. Om dit effect te verster-
ken is tussen de naden akoestisch vilt
aangebracht. “Oorspronkelijk hadden
we iets voorgesteld wat super hightech
was, maar dat werd misschien een beetje
steriel voor de mensen die er werken”,
besluit Wijburg.
1 // De dubbelgekromde goot eindigt in een knik. Rechts bovenin is de lasnaad zichtbaar die de
Kalzip-platen fixeert. De goot zelf is opgebouwd uit kleine segmenten om de ronde vorm mogelijk
te maken. (Foto: Daniël van Capelleveen) 2 // De aluminium composiet gootbekleding is ook
bevestigd op omega’s. (Foto: Jaap Bouwens) 3 // DC New Logic III gezien vanaf de A58. Met de
ellipsvorm heeft architect Hung Tran geprobeerd het gebouw een gevoel van snelheid te geven.
41Bouwwereld //
1
2
3
34-35-36-37-38-39-40-41-42_newlogic.indd 41 04-04-19 16:33