Pagina 48 van: Bouwwereld #4 2019

Boot & Co is een hotel met 82 hotelappartementen, geschikt
voor longstay. Elke kamer is daarvoor niet alleen voorzien van
een eigen badkamer, maar ook van een eigen keuken. De be-
gane grond van het H-vormige gebouw omvat voornamelijk
algemene functies, met daarnaast twee hotelappartementen.
De drie bouwlagen daarboven en de dakverdieping bevatten elk
twintig hotelappartementen. Onder een deel van het gebouw
ligt een kelder met opslagruimte en 42 parkeerplaatsen.
Bij de bouw van een dergelijk luxe hotel ligt de prioriteit bij de
afbouw, zegt projectleider Bas Kok van Vink Bouw. Het casco
moet er zo snel mogelijk staan en wind- en waterdicht zijn, zodat
er maximaal tijd is voor de afbouw. Vink Bouw heeft daarom
voor de bovenbouw een prefab casco gekozen van dragende
betonnen gevels, in combinatie met kanaalplaatvloeren met een
druklaag. Ook de kernen zijn in prefab beton uitgevoerd. Voor
alle andere wanden is metalstud gebruikt. Die zijn op de ruwe
vloer geplaatst om tijd te winnen.
Gevelbouw
De erkers in de gevels zijn uitgevoerd in prefab hsb-elementen,
afsteunend op een aan het casco gehangen betonvloer, vertelt
Kok. Met deze keuze kon de gevel bij de ruwbouw al gedicht
worden, terwijl de buitenafwerking daarna in eigen tempo kon
volgen. Ook daarmee werd veel tijd gewonnen, want het is een
ingewikkelde gevel met heel veel sprongen en sierelementen.
De gevel van de begane grond is extra bewerkelijk omdat die is
uitgevoerd in natuursteen met diverse verschillende vormele-
menten. Het natuursteen komt uit verschillende groeves in China
en is geleverd door Nibo Stone uit Venlo. In de hogere delen
van de gevels zijn de sierelementen van beton, maar dan wel
met exact hetzelfde uiterlijk en dezelfde kleur als het natuur-
steen. Dit beton is geleverd door Vlassak uit Budel, dat ook de
prefab betonnen casco-elementen heeft geleverd.
Prefabricage dak
Snelle wind- en waterdichting was ook voor de dakverdieping
van groot belang. Maar de betaalbaarheid van het getoogde dak
speelde daarin eveneens een grote rol. Vink Bouw is daarom al
snel met dakenbouwer Veenstra & Stroeve en dakdekker Ridder
rond de tafel gegaan om het ontwerp samen verder te enginee-
ren en te kijken naar de mogelijkheden van prefabricage. Ridder
heeft de productietekeningen van Veenstra & Stroeve bekeken
op maakbaarheid en op de ventilatie van het zink, zodat het
bedrijf daarop garantie kon afgeven.
Basis van de dakverdieping is een staalconstructie, die bestaat
uit stalen portalen met getoogde kolommen (H-profielen). Het
eigenlijke dak is namelijk een plat dak, dat bestaat uit kanaal-
platen. Op dat platte dak staan PV-panelen. Rondom het platte
dak staat een sierlijk hek. Samen met de dakopstand biedt het
hek de benodigde hoogte om daarbinnen veilig te kunnen wer-
ken. De staalconstructie is geleverd door constructiebedrijf W.
Verweij uit Gouderak, waarbij de exacte maatvoering van de
getoogde constructie een belangrijk aandachtspunt was.
Getoogde sporen
Tussen de staalconstructie is een gebogen sporenkap geplaatst.
De getoogde sporen zijn gemaakt uit cnc-gefreesd multiplex,
vertelt Jan-Willem Joling van dakenfabrikant Veenstra & Stroeve.
“We hebben die op basis van 3D-tekeningen uitgefreesd. Verder
is het dak in opbouw eigenlijk niet anders dan een recht dak.”
1 // In plattegrond heeft het hotel een H-vorm, met aan de voorzijde een
serre of atrium, met een glasgevel en een dak van kanaalpaten. 2 // Het
zinkwerk sluit strak aan op de daklijsten van prefab beton. 3 // De plint
van het gebouw is uitgevoerd in natuursteen, met veel vormwerk. Het
prefab beton heeft dezelfde kleur als het natuursteen.
48 // Bouwwereld
// Project nieuwBouw
1
2
3
46-47-48-49-50-51_hotelboot.indd 48 04-04-19 16:42