27
koploper
steden en onze maatschappij beter inzichtelijk moeten krijgen.
Als ibi² hebben we een samenwerking met Arie voorburg van
Arcadis, hij heeft er een model van gemaakt. een van de do-
meinen in dit ecologische model is well-being. daar draait het
uiteindelijk om in onze samenleving, omdat we een hoge stan-
daard willen hebben op dat vlak. een ander aspect zijn de be-
roerde ecologische omstandigheden van de stad. we hebben
verkeerslawaai, hittestress, fijnstof, wateroverlast en noem het
maar op. de vraag daarbij is wat die voor invloed hebben op ons
innerlijk systeem en gevoel van welzijn. dan heb je ook nog de
sociale economie als motor van de samenleving, de fysieke om-
gevingsfactoren als bebouwing en infrastructuur en focussen
op 21ste-eeuwse skills die nodig zijn en je hebt een complex
aan problemen. vragen die daarbij horen zijn: wat gebeurt er in
een stad en hoe goed zijn we als samenleving op de hoogte van
de veranderingen die er momenteel plaatsvinden? de koplopers
en innovators op dat vlak komen veel te weinig aan het woord,
terwijl zij juist de creatieve denktank van de samenleving horen
te zijn, omdat ze midden in de veranderingsprocessen zitten. ik
ben er dan ook voorstander van al die mensen te mobiliseren en
te koppelen aan de wetenschappers om zo de overheid en an-
dere bestuurders te ondersteunen om de gebouwde omgeving
te verduurzamen.”
Het moet dus allemaal anders?
“beslist. ik denk dat het oorspronkelijke kapitalistische gedrag
zijn langste tijd gehad heeft. daar moeten we echt vanaf, om-
dat het de huidige samenleving compleet uit balans trekt. het
systeem klopt gewoon niet meer en het wordt alleen maar com-
plexer. Als je afgaat op wat de jonge mensen van nu, zien, den-
ken en doen, dan kom je al snel tot de conclusie dat we daarvan
moeten leren. Als je in een grote stad de discussies volgt die de
zittende bestuurders voeren over een nieuwe brug naast een
bestaande brug als oplossing voor de verkeersdruk, of je hoort
van verplichte parkeerkelders onder nieuwbouwappartementen
en je luistert naar wat jonge mensen willen, dan hoor je dat zij
liever toewerken naar een autoloze stad waar je zo’n brug en
parkeergarage überhaupt niet nodig hebt. het is in mijn optiek
absurd dat we als 50-plussers niet beter naar de jeugd luiste-
ren. vergeet de achterhaalde ideeën van nu en ga als gemeente
met ze in gesprek om zo de stad die zij en hun gezinnen over
dertig jaar bewonen, vorm te geven.” n
22-23-24-25-26-27_koploper.indd 27 05-06-20 09:03