Pagina 33 van: Bouwwereld #4 2020

33
project nieuwbouw
De stabiliteitskern is van in situ beton. niet traDitioneel met een
klimkist, maar opgetrokken met een naar boven glijDenDe kist
Op de laagbouw zijn
aluminium vlies
gevels toegepast, op
de toren element
gevels.
vliegveld. alleen de mensen die het materieel moesten afbou-
wen bleven nog even.” de tijdwinst en de beperking van risico’s
wogen volgens rombouts op tegen de extra kosten van de
glijkist. zo kon direct met de opbouw van de staalconstructie
worden begonnen. Bovendien was het betonwerk ruim vóór de
winter klaar, waardoor er geen problemen met vorst zijn ont-
staan. de hoofddraagconstructie bestaat naast de in het werk
gestorte kern uit een staalconstructie met staalplaatbetonvloe-
ren. de staalconstructie is in de fabriek voorzien van een brand-
werende coating.
inStallatieS in voet
een parkeerkelder is niet gebouwd, want dit zou negen maan-
den extra bouwtijd kosten. Vandaar dat het parkeren is opgelost
met de huur van parkeerplaatsen in een belendende garage. in
verband met de snelheid is een groot deel van de installaties op
de tweede verdieping gebouwd en een relatief klein gedeelte
op het dak. dat heeft het voordeel dat de installateurs gelijk
op konden werken met de ruwbouw. zoveel mogelijk installatie-
elementen kwamen prefab aan in de vorm van modulaire com-
ponenten om direct te verwerken, met de isolatie er al omheen.
riSicoManageMent
als alle nadruk ligt op snelheid, dan doe je ook dingen die in een
normaal project niet gebruikelijk zijn. zoals beginnen met bou-
wen, terwijl je alleen nog maar een omgevingsvergunning voor
de fundering hebt. dat kon in dit geval niet anders. op 8 maart
2018 is de design, Build & maintain-opdracht gegund, waarna
op 1 mei 2018 al de eerste paal de grond in ging. omwille van
de snelheid is het voorlopig ontwerp met circa 15.000 eisen op-
gedeeld in aparte bouwdelen zoals de kern, de staalconstructie,
de gevel, afwerking en installaties. hiervoor zijn allemaal aparte
omgevingsvergunningen aangevraagd. tijdens de bouw werd
er nog volop ontworpen aan deze bouwdelen. dat gaf wel wat
verstoringen in het engineeringstraject volgens rombouts. er
werd gewerkt met een risicomanagementsysteem om het pro-
ject beheersbaar te houden. om risico’s van faillissementen van
onderaannemers en leveranciers te beperken, zijn voor de cruci-
ale bouwdelen, zoals de gevel en het stalen skelet, steeds twee
partijen aangesteld.
overdiMenSioneren
Vooruitlopend op het definitief ontwerp is de staalconstructie op
een aantal plekken overgedimensioneerd. er is rekening gehou-
den met extra vloerbelasting en een ruime hoeveelheid sparin-
gen in de liggers voor leidingen en kanalen. nabij de kern zijn de
liggers aan de onderzijde verjongd om de luchtkanalen eronder
te kunnen monteren. zo is flexibiliteit ingebouwd voor het nog
vast te stellen leidingverloop. in de toren zijn alleen standaard
plattegronden toegepast. het standaard stramien bedraagt 7,2
bij 7,2 meter, ook in de gevels. alleen in het congrescentrum
zijn extra gevelkolommen geplaatst om de doorbuiging van de
balken te verkleinen voor de extra hoge gevelelementen.
van 2700 naar 4200 ton Staal
gedurende het ontwerptraject bleken er een extra tussenvloer
en een robuustere staalprofilering nodig te zijn. daardoor nam
30-31-32-33-34-35_projectema.indd 33 05-06-20 09:12