Pagina 45 van: Bouwwereld #4 2020

45
D
at UNStudio twee gevels naast elkaar mocht ont-
werpen op de P.C. Hooftstraat heeft het te danken
aan de introductie door Warenar Real Estate, op-
drachtgever voor de gevelvernieuwing van winkel-
pand nummer 138. Reden voor de aanbeveling was niet alleen
het spannende eindresultaat van wat inmiddels bekend staat
als The Looking Glass (zie Bouwwereld 01/2020), maar ook de
geslaagde begeleiding van het architectenbureau bij de vergun-
ningaanvraag. En dat laatste was voor buurman Overvast b.v.
niet onbelangrijk. Want wil je een opvallende gevel aan de P.C.
Hooftstraat, dan ga je een lastig vergunningstraject in, vertelt
Astrid Piber, senior architect en partner bij UNStudio. “De gevels
van de P.C. Hooftstraat vormen een beschermd stadsgezicht,
dus er wordt heel goed gekeken of je alles volgens de regels
doet. Kenmerkend in de straat is dat er alleen op de begane
grond een winkel zit met op de verdiepingen erboven woningen.
Maar nu hebben steeds meer retailers twee verdiepingen en
willen dat ook uitstralen. Daar zit juist het spanningsveld: de ver-
dieping mag van functie veranderen, maar in hoeverre moet het
er dan nog uitzien als woningbouw? Vooral van belang voor de
welstand is een duidelijk onderscheid tussen plint, middenstuk
en top.”
Culturele ervaring
Dat gewenste onderscheid is bij The Brick Pixelation duidelijk
zichtbaar. De plint wordt gevormd door opvallende roestvast-
Fotobijschrift kleur
Streamer
De crux
stalen bakstenen met glas erin verwerkt, het middendeel be-
staat uit gevelmetselwerk met de uitstraling van een traditioneel
Amsterdams herenhuis en het lagere deel van het middenstuk
bestaat uit een combinatie van beide en vormt zodoende een
overgangszone tussen de transparante plint en de niet-trans-
parante top.
Het ontwerp past volgens Piber in de huidige trend van etalages
in het Amsterdamse Museumkwartier en de P.C. Hooftstraat.
“Het winkelen is veranderd. Een etalage is geen plaats meer
waar je alle producten uitstalt, maar het is meer een culturele
ervaring geworden om die etalage te bezichtigen. Die ervaring
hebben wij ook geprobeerd met dit ontwerp te creëren.”
De P.C. Hooftstraat kent een hoge concentratie van luxe kle-
dingwinkels en dat The Brick Pixelation nu gebruikt wordt door
Louis Vuitton mag dan ook geen verrassing zijn. Tijdens de ont-
werpfase was dit echter nog niet bekend. De gevel moest naar
mode verwijzen, zonder daar specifiek een bepaald product
of merk aan te koppelen. De inspiratie voor het ontwerp vond
UNStudio in het glimmende, pixel-achtige effect van pailletten,
de schijfvormige versiering op kleding. Dit is vertaald naar een
rvs-steen met daarin gehard glas. De schuin aflopende randen
geven de steen een bijzondere vorm. “Zo ontstaat diepte en
glimmen de oppervlakken steeds anders als het licht erop valt.
Het wordt haast een tactiele ervaring om die gevel te zien”, legt
Piber uit. Volgens haar moet de gevel vooral aantrekkelijk zijn
en ervoor zorgen dat voorbijgangers stoppen om te kijken. “Dat
NAAST THE LOOKiNG GLASS iS ER iN DE P.C.
HOOfTSTRAAT WEER EEN DOOR UNSTUDiO
ONTWORPEN GEVEL TE BEWONDEREN. THE
BRiCK PixELATiON ONDERSCHEiDT ZiCH DOOR
EEN PLiNT VAN GEGOTEN ROESTVASTSTALEN
GEVELSTEENTjES MET GLAS, GECOMBiNEERD
MET TRADiTiONEEL GEVELMETSELWERK OP
DE VERDiEPiNGEN. HET ONTWERP PAST iN DE
TREND VAN WiNKELETALAGES ALS CULTURELE
ERVARiNG.
TEKST DANiëL VAN CAPELLEVEEN FOTO’S EVA BLOEM
TEKEnwERK HENK HEUSiNKVELD
THE BRiCK
PixELATiON
44-45-46_decruxbrick.indd 45 05-06-20 09:19