78
60 jaar
omdat nog niet het volledige bedrag was binnengehaald, volg-
de er een opmerkelijk eenvoudige bezuinigingsronde: de toren
werd 10% kleiner. maaskant wilde de toren tijdloos vormgeven
om meerdere generaties aan te spreken: “wij hebben een toren
willen maken, die geen semi-permanente indruk zal maken en
die een zodanige ‘massa’ zal hebben dat hij zich in het machtige
bewegelijke rotterdamse havenbeeld zal kunnen handhaven”,
blikt maaskant later terug op zijn ontwerp. hoewel tijdloos be-
doeld, past de vorm echt in de tijd van het ontstaan. vooral de
asymmetrische positie van het kraaiennest bovenin de toren
geeft het ontwerp een prettige dynamiek, die past bij het begin
van de space age. mede dankzij de locatie, in de luwte iets bui-
ten het centrum met de vele nieuwe hoogbouw, is de euromast
nu nog steeds een markant symbool van de stad.
glijbekisting
de bouw van de toren is goed gedocumenteerd. er zijn films,
veel foto’s en artikelen over de bouw, dankzij een geoliede pu-
bliciteitsmachine vanuit de initiatiefnemers en geldschieters.
op 13 november 1958 wordt de toren euromast gedoopt, een
slimme naam die in vele talen duidelijk is. voor de zogenaamde
stoepopzichters wordt tijdens de bouw zelfs een ‘publiekshok’
neergezet.
bouwbedrijf j.p. van eesteren bouwt de toren, met als onder-
aannemers voor het staalwerk scheepswerf wilton Feyenoord
en werkspoor utrecht. de eerste paal werd op 10 december
1958 geslagen. de fundering bestaat uit ca. 130 betonpalen,
met daarop een ronde funderingsplaat van gewapend beton
(750 m3 of 1.900.000 kilo) met een draagkracht van 3,8 miljoen
kilo, als tegenwicht voor de bovengrondse constructie.
die constructie bestaat uit een torenschacht met een diameter
van 9 meter en 30 cm dikke muren. de schacht is in één on-
afgebroken betonstort gemaakt, met behulp van glijbekisting,
zonder steigers. de kist van 1,2 m hoog werd door hydraulische
vijzels omhooggetrokken, gemiddeld 18 cm per uur. in maart
1959 werkten 100 man in drie ploegen gedurende 23 dagen
en 8 uur non-stop aan de stort van de 102,3 meter hoge zuil. in
de schacht zijn twee liftschachten en een trappenhuis gemaakt.
kraaiennest
de volgende stap is de bouw van het zogenaamde kraaiennest,
dat een restaurant en panoramadekken zou bevatten. de prefab
stalen onderdelen, gemaakt bij werkspoor in utrecht, worden
aan de voet van de toren geassembleerd en van glas en vloeren
voorzien. een vijzelinstallatie bovenop de betonnen toren takelt
1
2
3
toren van maaSkant handhaaft
zich in het machtige bewegelijke
rotterdamSe havenbeeld
76-77-78-79_euromast60jaar.indd 78 05-06-20 10:02