Pagina 79 van: Bouwwereld #4 2020

79
EUROMAST
de constructie van 240.000 kilo in 8 dagen omhoog, wederom
een sterk staaltje van snelle bouw.
aan de kant van de havens kraagt het asymmetrische volume
het meeste uit, 12 meter. daar heeft het restaurant ook een
dubbele verdiepingshoogte. de vloer heeft diverse niveaus, en
is naar de schacht toe steeds hoger, zodat het publiek vanaf
elke tafel via de schuingeplaatste vensters een panoramisch
uitzicht heeft op de stad, de haven, de delta en de Nieuwe maas.
vervolgens plaatst men op 32 meter hoogte een stalen
scheepsbrug, gemaakt bij wilton-Fijenoord in schiedam en in
zijn geheel aangevoerd. deze ruimte is voorzien van de modern-
ste navigatieapparatuur en een kaartenkamer. hier kan het pu-
bliek – alleen tijdens de Floriade – ervaren wat het betekent om
een zeeschip te besturen.
als laatste is aan de onderzijde van de schacht een ronde uit-
kragende entree gebouwd met kaartverkoop, een souvenirwin-
kel en horeca. de totale bouwtijd bedroeg slechts 14 maanden.
tegelijk met de Floriade, opende de euromast op 25 maart
1960 zijn deuren voor het publiek.
verhoging en vernieuwing
de uitkijktoren is met zijn karakteristieke silhouet meteen een
trekpleister en een symbool voor rotterdam, voor de weder-
opbouw, het vooruitgangsgeloof en de opkomende recrea-
tiesector. tijdens de Floriade bezochten 600.000 mensen de
euromast, een groot succes. ook daarna blijft het publiek toe-
stromen. eind jaren 60 wordt vlakbij de nieuwe medische fa-
culteit gebouwd, die met 114 meter hoger is dan de euromast.
groenendijk: “om toch aantrekkelijk te blijven voor het publiek,
werd in het kader van de laatste grote rotterdamse tentoonstel-
ling, c’70 rond het thema communicatie, de euromast verhoogd
met een 85 meter hoge ‘space tower’. het is een systeembouw
van de zwitserse firma willy bühler, voor uitkijktorens in de ber-
gen. het bestaat uit een stalen schacht met een diameter van
2,50 meter, waaromheen een ringvormige cabine cirkelt. met
een 140 meter hoge kraan werden de onderdelen van circa 8
meter op de euromast geplaatst. met een kleine kraan bovenop
de toren werden ze vervolgens gemonteerd.”
zo werd de totale hoogte in 1970 circa 185 meter. de 15 meter
hoge vlaggenmast in de vorm van een gestileerde tulp, die de
toren oorspronkelijk bekroonde, staat sindsdien bij de entree.
de grote toename van hoogbouw in rotterdam maakt de euro-
mast niet minder aantrekkelijk, omdat dit de enige is die bovenin
publiek toegankelijk is. rond 2000 is er een plan de euromast
te verhogen tot 300 meter en een voor nieuwbouw van de 392
meter hoge parkhaven tower naast de euromast. deze plannen
vinden geen doorgang en leiden uiteindelijk zelfs tot aanwijzing
als rijksmonument in 2010. het interieur van het kraaiennest is
enkele malen gemoderniseerd, er zijn twee hotelkamers in de
top gemaakt en er zijn voorzieningen gemaakt die het mogelijk
maken om te abseilen.
stedelijke hoogbouwervaring
in 2019 trok de euromast nog 560.000 bezoekers. 2020 is tot
nu toe geen gelukkig jubileumjaar voor de euromast, begin fe-
bruari zaten 25 mensen zes uur vast in de space tower, waarna
deze is gesloten voor reparatie. in maart werd de hele euro-
mast gesloten uit voorzorg tegen het coronavirus. de verjaar-
dag op 25 maart is afgelast, evenals de feestelijke overdracht
aan de Franse m56 groep. de nieuwe eigenaar, genoemd naar
montparnasse 56, is naar eigen zeggen ‘wereldleider in ste-
delijke hoogbouwervaringen’. al is 2020 een slecht jaar, toch
ziet alexia vettier van m56 de toekomst van de euromast met
vertrouwen tegemoet. reizigers zijn steeds meer op zoek naar
speciale plekken in steden waaraan bijzondere verhalen en his-
torie verbonden zijn, is haar overtuiging. daarom voegde ze de
euromast toe aan haar collectie van observation decks in hoge
torens: tour montparnasse in parijs (201 meter), de Fernseh-
turm in berlijn (368 meter), het john hancock building in chi-
cago (304 meter) en het one liberty place in philadelphia (253
meter). Net als in deze vier torens, overweegt ze in de euromast
een permanente tentoonstelling over de geschiedenis van de
stad in te richten. wellicht is het Navigarium boven het restau-
rant in het kraaiennest daar een geschikte plek voor. hier was
tijdens de Floriade in 1960 een instructie over de scheepvaart
ingericht. n
4
1. Plattegrond Kraai-
ennest, tekening
Maaskant 1958.
2. Doorsnede Euro-
mast tussen 1960
en 1970
1. platforms 2. navi-
garium 3. snelbuf-
fet 4. restaurant 5.
grillroom 6. keuken
7. trap 8. liften 9.
scheepsbrug 10.
entree 11. winkel
3. Euromast in sky-
line Rotterdam vanaf
Katendrecht. Foto
Jacqueline Knudsen.
4. Het geweldige
uitzicht over Rot-
terdam is voor M56
reden om begin 2020
de Euromast toe te
voegen aan haar
collectie observa-
tion decks. Foto
Euromast.
76-77-78-79_euromast60jaar.indd 79 05-06-20 10:02