Pagina 68 van: Bouwwereld #5 2018

Corrosieve aantasting composietplaten
bij onderzijde hoogbouw
De op kolommen geplaatste hoogbouw van een appartementencomplex is aan de onderzijde
bekleed met aluminium composietplaten. Bij de plaatranden en vanuit de schroefgaten
ontstaat corrosieve aantasting. Met delaminatie van de buitenplaat tot gevolg.
Op IJburg is een appartementencomplex
gerealiseerd, waarbij de hoogbouw is
geplaatst op kolommen. Onder andere de
onderzijde van deze hoogbouw is bekleed
met aluminium composietplaten. De
4 millimeter dikke elementen bestaande
uit 0,5 millimeter dikke aluminiumplaten en
een kunststof kern zijn op maat geleverd,
zodat in het werk geen afkortbewerkingen
noodzakelijk zijn. De platen zijn vervaar-
digd uit een 3000-legering en hebben een
niet nader aangegeven voorbehandeling
ondergaan, waarna ze voorzien zijn van
een ‘standaard’ PVDF-coating.
Binnen twee jaar na de bouw wordt een
corrosieve aantasting geconstateerd, met
name ter plaatse van de plaatranden en
vanuit de schroefgaten. Die leidt zelfs tot
het plaatselijk delamineren van de alumi-
nium buitenplaat.
Onderzoek
Bij het onderzoek naar de ernst en de
oorzaak van de corrosieve aantasting en
de beginnende delaminatie door Nieman-
Kettlitz Gevel- en Dakadvies blijkt dat er
sprake is van vervuiling. Ook is te zien dat
zich vanuit de plaatranden en boorgaten
op het oppervlak – maar onder de coating
– een soort draadvormige corrosie ver-
heid van de zee, de sterkste westenwinden
en de aanwezigheid van een aantal grote
steden en industrieën. Bovendien is de
afstand tot het IJmeer niet groter dan de
straat oversteken. Het IJmeer is brak. Dit
geeft enige zoutbelasting; wel aanzienlijk
lager dan in de directe nabijheid van de
zee. Open water leidt sowieso tot een
zwaardere belasting als gevolg van een
lokaal hogere luchtvochtigheid en daardoor
versterkte condensatie op oppervlakken.
Materiaal
Het is vervolgens niet eenvoudig om de
specificaties van het geleverde materiaal
boven water te krijgen. Uit spitwerk en
laboratoriumonderzoek blijkt dat er voor
de beide aluminiumplaten een 3000-lege-
ring is toegepast. Voor zwaarbelaste om-
standigheden – met name bij de aan-
wezigheid van chloriden – verdient het
voor plaatmateriaal sterk de voorkeur om
voor een 5000-legering te kiezen (ook wel
aangeduid als ‘zeewaardig aluminium’).
Met name het magnesium in de legering
biedt de benodigde corrosieweerstand.
Daarnaast is niet vast te stellen of en hoe
het aluminium voorafgaande aan het coa-
ten is voorbehandeld en blijkt de hechting
van de platen beperkt. Mogelijk na het
zagen kan er al sprake zijn geweest van
een initiële onthechting, waardoor vocht
de kans kreeg tussen plaat en kernmateri-
aal te dringen en het aluminium dus ‘aan
te vallen’ op zijn meest kwetsbare plaats.
Er blijkt nog een reserveplaat in opslag te
liggen. Deze wordt getest conform Quali-
coat (zure zoutsproeitest) en ISO-4623-2
(weerstand tegen filiforme corrosie). Het
geteste materiaal faalt bij beide testen.
Referentiemateriaal vervaardigd uit de
5000-serie overigens niet.
Oplossing
De oplossing is gelegen in de keuze van
het juiste materiaal voor de gegeven
spreidt. De draden daarvan kruisen elkaar
niet. Dit wijst in de richting van zogeheten
filiforme corrosie. Opvallend hierbij is dat
de aantasting in dit specifieke geval niet
alleen tot esthetisch kwaliteitsverlies heeft
geleid, maar door de delaminatie ook tot
een functieafname Dit is het gevolg van de
combinatie van een zeer sterke vorm van
de genoemde aantasting, de toepassing
van dun materiaal en een blijkbaar beperk-
te hechtsterkte van de platen aan het
kunststof kernmateriaal.
Oorzaak
De vervuiling en daarmee het mogelijk
onvoldoende reinigen speelt een rol.
Maar de belangrijkste oorzaak is gelegen
in de tekortschietende kwaliteit van het
geleverde materiaal in relatie tot zijn
toepassing. Plafondplaten en andere
afgeschermde delen staan per definitie
bloot aan de zwaarst belastende omstan-
digheden als gevolg van het ontbreken
van de natuurlijke reiniging door regen.
In de onderhavige situatie werd dit nog
eens versterkt door de locatie.
In de eerste plaats blijkt Noord-Holland
voor metalen een van de meest agressieve
regio’s van Nederland. Waarschijnlijk is dit
het gevolg van de combinatie van de nabij-
68 // Bouwwereld
TeksT en Beeld ir. J.H.TH.O. KeTTliTz, NiemaN-KeTTliTz Gevel- eN daKadvies B.v.
1
68-69_bouwschade.indd 68 04-05-18 09:40