Glazen atria
In het diepe pand is extra daglicht gebracht door twee atria met
glazen daken te maken. Deze passen in de oude werkplaatsen-
structuur van open vloeren rond centrale werkmeestervertrek-
ken. De vides zijn voorzien van glazen binnengevels. Opmerke-
lijk is dat de nieuwe stalen Jansen puien met gestopte beglazing
zijn uitgevoerd. De panelen zijn opgelast en alle stalen kozijn-
profielen en panelen zijn met de hand geschilderd voor een
authentieke look and feel. Er is geen poedercoating aan te pas
gekomen aldus Verheus.
In de atriumpuien is isolatieglas opgenomen, maar daarmee was
het overspraakprobleem tussen de verdiepingen nog niet opge-
lost, vertelt Chan. Het atrium fungeert namelijk als retourkanaal
voor de luchtbehandeling. Retourlucht uit de kantoren wordt via
roosters overgestort in het atrium en zou het geluid kunnen
meenemen. Vandaar dat de roosters in de strook langs de vide
voorzien zijn van coulissedempers.
Industrieel karakter
Alle leidingwerk is in het zicht opgehangen en niet verborgen
achter verlaagde plafonds. Zo is het industriële karakter van het
voormalige garagegebouw intact gebleven. Ook de betonnen
portalen met hun specifieke profilering zijn ongeschonden. Om-
dat de balken voorgespannen zijn, was het maken van sparin-
gen niet mogelijk en lopen de leidingen om de balken heen.
De nieuwe elektraleidingen en vloerpotten zijn in de zwevende
dekvloeren opgenomen, die tevens zorgen voor voldoende
geluidsisolatie tussen de verdiepingen. Het oppervlak van de
vloeren is afgewerkt met gevlinderd beton.
De verwarmings- en koelinstallatie is met inductie-units en deels
met vloerverwarming en -koeling uitgevoerd. De installaties
worden gevoed door een wko-installatie. Tussen de inductie-
units zijn akoestische plafondeilanden en industriële lichtlijnen
opgehangen. Elke huurder kan op een stramien van 6 bij 6 m
zijn eigen inbouwpakket aanbrengen, op voorwaarde dat de
binnenwanden tot 2,6 m hoogte dicht mogen zijn maar daar-
boven bestaan uit glasstroken. Zo komt het licht nog steeds tot
diep in het gehele pand.
Hellingbanen
Een van de cadeautjes die bij dit pand horen is de ruim 700 m2
aan hellingbanen. Het was uiteraard de bedoeling om hiervan
zoveel mogelijk nuttig te gebruiken. Daarom is het een gemeen-
schappelijk gebruiksgebied voor alle huurders geworden. Op de
rijbanen worden gietvloeren aangebracht. De hellingbanen wor-
den ingericht met speciaal ontworpen meubilair dat de hellings-
hoek volgt. Naast de hellingbanen was er een autolift om op het
dak te komen. De cabine is boven in de schacht gestald en voor-
zien van een raam in de zijwand met zicht op het dakterras. In
deze originele cabine wordt nu vergaderd.
Rechts de ronde hoek van één van de nieuwe trappenhuizen, die in stijl van de garage met stalen kozijnen zijn uitgevoerd.
14 // Bouwwereld
// sTaTe of The arT
06-07-08-09-10-11-12-13-14-15_stateoftheart.indd 14 06-05-19 15:14