Pagina 16 van: Bouwwereld #5 2020

16
Asscher diAmAntslijperij
gehakt om het te kunnen stukadoren. dat is verder niet hersteld,
maar zichtbaar gelaten.”
de kleurstellingen van de gevelkozijnen zijn teruggebracht naar
het eerste door Van arkel bedachte kleurenpalet. dat werd be-
paald op basis van kleurhistorisch onderzoek, waarvoor tot 24
lagen verf werden afgeschrapt: crèmewit voor de kozijnen, don-
kerbruine ramen en mintgroen geschilderde lateien.
de houten kozijnen in de gevels zijn grotendeels vernieuwd. het
was eerst de bedoeling om de bestaande kozijnen te handha-
ven. het architectenbureau bedacht triple glas voorzetramen.
de ruimte tussen het oude kozijn en het voorzetraam functio-
neert dan als warmtecollector in de winter en biedt in de zomer
ruimte voor de buitenzonwering met warmteafvoer. tijdens de
renovatie werd duidelijk dat de kozijnen in zeer slechte staat
verkeerden. deze zijn alsnog geheel vervangen door kozijnen
met exact dezelfde uitstraling als de originele exemplaren.
bovendien gaf de commissie voor welstand en monumenten
toestemming om de in de jaren zeventig op de zuidgevel aange-
brachte buitenzonwering te vervangen. daarmee verviel op deze
plek de noodzaak van een spouw om de zonwering in onder
te brengen. de buitenkozijnen werden hier voorzien van triple
glas. de triple glas voorzetramen met klimaatspouw werden wel
uitgevoerd in de oostelijke toren, waar geen buitenzonwering
toegestaan was.
verdiepiNgsvloer omhoog
het gebouw was al deels onderkelderd. deze ruimte is nu ge-
bruikt voor de bergingen van de appartementen en de dienst-
ruimtes van de horeca. het niet-onderkelderde deel is bij de
herbestemming voorzien van een nieuw souterrain. de bega-
negrondvloer is daarbij zelfs circa 70 cm omhoog geplaatst.
bijzonder ingrijpend voor een monumentaal pand, maar om
meerdere redenen noodzakelijk. laane: “het pand had funde-
ringsproblemen die aangepakt moesten worden, maar vanwege
de vele leidingen rondom het gebouw konden we geen dam-
wanden om het pand heen slaan en bronbemaling toepassen.
we overwogen om de damwanden binnen de bouwmuren in
de kelder te plaatsen. die damwanden krijg je er alleen nooit
meer uit. bovendien gaat er dan veel netto oppervlak alsmede
daglichttoetreding verloren, waardoor de ingreep financieel niet
meer haalbaar is. uiteindelijk kozen we ervoor de fundering
te vernieuwen met een keldervloer die precies op het grond-
waterniveau is gestort. bronbemaling was hierdoor niet nodig.
het probleem was alleen dat het grondwaterpeil niet diep ge-
noeg was om een voldoende hoge souterrainruimte onder de
bestaande beganegrondvloer te creëren. de commissie voor
De stenen van de
noordgevel zijn in
het verleden groten-
deels ruw gehakt
om ze te kunnen
stukadoren. De
gladde stenen zijn
beschadigde stenen
die tijdens de reno-
vatie zijn hersteld.
Beschadigde hard-
steen elementen
zijn vervangen door
nieuwe, met de hand
gefrijnde elementen.
Links op de foto een
bestaand element,
rechts een nieuw
element.
De kleurstellingen
van de gevelkozijnen
zijn teruggebracht
naar het eerste door
Van Arkel bedachte
kleurenpalet: crème-
wit voor de kozijnen,
donkerbruine ramen
en mintgroen ge-
schilderde lateien.
(Foto: Luuk Kramer)
De nieuwe stalen
kozijnen van de
toegangen aan de
zuidzijde hebben de-
zelfde kleurstelling
en hetzelfde ont-
werp als de ramen
van het gebouw,
zodat het beeld van
een lange rij monu-
mentale fabrieksra-
men behouden blijft.
12-13-14-15-16-17-18-19-20-21_diamantslijperij.indd 16 04-09-20 08:36