Pagina 46 van: Bouwwereld #5 2020

46
EEen aardige vraag aan u. Wie bepaalt hoe wij in Nederland de doelstellingen van een wet realiseren? Zouden dat ambtenaren met hun adviseurs zijn of worden amendementen en moties op wetsvoorstellen van de beide Kamers der StatenGeneraal uitgevoerd? We gaan daar binnenkort voor de Wkb antwoord op krijgen, maar eerst een zo kort mogelijke samenvatting van meer dan 15 jaar discussie over de aanleiding tot die vraag, namelijk de verbetering van de positie van de bouwconsument
bij de kwaliteit van het bouwen.
Begin deze eeuw bracht het Overlegplatform Bouwregel
geving (OPB) een toekomstvisie op de bouwregelgeving uit.
Deze vormde mede de grondslag van de Agenda Bouwregel
geving uit 2002. In 2008 bracht een commissie onder leiding
van oudminister Dekker haar advies uit “Privaat wat kan, pu
bliek wat moet”, dat aansloot bij de voorstellen van het toen
malige kabinet. De positie van de bouwconsument kreeg in dit
rapport overigens nauwelijks aandacht. Mede als gevolg van
de economische ontwikkeling kwamen de plannen vervolgens
enkele jaren stil te liggen.
WEET U IETS VAN STAATSINRICHTING?
Als reactie op het rapport ‘Dekker’ brachten in september
2011 TNO, RIGO en ERB het rapport “Verder na Dekker –
innovatie van de bouwregelgeving” uit, gevolgd door een
aantal brochures. Daarin werd een doorontwikkeling van het
Bouwbesluit 2003 bepleit en een kwaliteitsslag volgens het
8020principe. Circa tachtig procent van de handelingen in de
bouw zijn min of meer standaard en kunnen vanaf productie
tot realisatie van het bouwwerk volledig worden beschreven en
daarna foutloos uitgevoerd, waarbij achteraf eenduidig door de
bouwer verantwoording wordt afgelegd dat hij volledig volgens
de beschrijving heeft gewerkt (ETO®). Voor twintig procent
van de handelingen kan of wil de markt dat niet. Daarvan is
nog circa vijftien procent niet risicovol, omdat men de presta
tieeisen van het Bouwbesluit volgt. Circa vijf procent is hoog
innovatief en bevat risico’s omtrent de gerealiseerde kwaliteit.
Door het SEO werden de verwachte zeer forse baten van dit
voorstel bevestigd.
Vanwege de crisis in de bouw stelde voormalig minister Spies
een adviesgroep in: “Actieagenda Bouw – De investerings en
innovatieagenda voor de woning en utiliteitsbouw”. Als on
derdeel daarvan fungeerde het Actieteam
Bouw, onder leiding van Harrie Nieman.
Dat team publiceerde in 2013 het advies
“Actieteam Bouw – Routekaart naar private
kwaliteitsborging”.
In november 2013 is op verzoek van het
ministerie van BIZA door het ERB tezamen
met RIGO, NEN en STABU een quickscan
naar de inhoud en de werking van de ETO’s
uitgevoerd in nauwe samenwerking met de
toeleveringsindustrie. Daarin werd inzich
telijk gemaakt dat dit een zeer kansrijke
ontwikkeling voor de bouw zou zijn. Over
deze ontwikkeling zijn ook voorlichtingsses
sies gehouden mede in aanwezigheid van
Tweede Kamerleden.
In 2014 verscheen een eerste proeve van
een Ontwerpwet die uitsluitend was geba
seerd op de voorstellen van het Actieteam
Nieuw-Hollandsch
Wkb-bord
Een eindeloos gezel-
schapsspel voor minis-
ters, bouwers, Tweede
Kamerleden, gemeente-
ambtenaren, toetsers,
toetsers van toetsers,
branche- en belangen-
verenigingen, juristen,
senatoren en oh ja, wo-
ningeigenaren en andere
vastgoedbezitters.
Polder-put: Wacht tot een
medespeler je passeert.
Dan mag je weer verder.
Verkiezingsjaar: rol een
dobbelsteen. Even: je
mag zoveel plaatsen
vooruit als het aantal
ogen van de worp aan-
geeft. Oneven: je moet
zoveel plaatsen terug als
het aantal ogen van de
worp aangeeft. Des-
noods moet je opnieuw
beginnen.
46-47_columnnicoscholten.indd 46 04-09-20 09:07