Pagina 51 van: Bouwwereld #5 2020

51
ThEaTERzaal
het ontwerp als het ware digitaal te kneden kun je dit van te voren
voorkomen. Waar wil je directe weerkaatsing van het geluid, waar
moet het geluid juist verstrooid worden? Dat zijn cruciale vragen,
want uiteindelijk verdient elke bezoeker eenzelfde akoestische
beleving. Hiervoor zijn in het digitale ontwerp van Studio RAP en
Arup een zestal virtuele geluidsbronnen op de bühne gezet, die
geluidsgolven in de vorm van stralen de zaal in schieten. Op deze
manier boots je de werkelijkheid na en kun je de vorm digitaal
laten kneden door de computer.”
Het ontwerp is een mix van ronde natuurlijke vormen en harde
geometrie. Het ontwerp oogt digitaal maar tegelijk organisch.
“Het patroon van de driehoeken is willekeurig, zoals een glitch
op een computerscherm. Twee aansluitende vlakken die niet in
elkaars verlengde liggen, krijgen door de andere hoek van licht-
inval een andere kleurtint.” Nog een voordeel van parametrisch
ontwerpen is dat de productiedata automatisch wordt gegene-
reerd. “Naast vormvrijheid en de perfecte akoestiek levert dit
ook tijd- en kostenbesparing op.”
DigitAle workflow
Voor de realisatie van de driehoeken zijn aluminium-composiet
sandwichpanelen gebruikt, die eenvoudig zijn te bewerken met
Favoriet historisch gebouw?
Zonder twijfel de Sagrada Familia. Wat ik interessant vind is hoe Antoni
Gaudí zijn tijd ver vooruit was toen hij het gebouw ontwierp en hoe Mark
Burry zijn werk op een hedendaagse wijze voortzette.
Favoriet hedendaags gebouw?
Vorige zomer bezocht ik het Mercedes Benz Museum ontworpen door
UNStudio, een gebouw met een waanzinnige museumtypologie. Maar stel
me deze vraag over een jaar en je krijgt een ander antwoord.
Favoriet Nederlands gebouw?
De gebouwen die aan de vooravond stonden van het digitale tijdperk in de
Nederlandse architectuur: Waterpaviljoen Neeltje Jans van Lars Spuybroek,
A2 Cockpit van Kas Oosterhuis en Arnhem Centraal van Ben van Berkel.
Favoriete architect?
Toen ik op zeer jonge leeftijd Europese steden bezocht hebben gebouwen
van Antoni Gaudí en Filippo Brunelleschi een grote indruk op mij gemaakt.
Favoriete hedendaagse architect?
Het werk van Gramazio & Kohler is een grote inspiratiebron.
Favoriete Nederlandse architect?
De projecten van UNStudio enthousiasmeerden mij voor digitaal ontwer-
pen. Daar heb ik met Studio RAP op voortgeborduurd.
Wanneer niet in Nederland, vanuit welk land zou je dan willen
werken?
Zwitserland of een Scandinavisch land, het architectuurbeleid daar vind ik
interessant en ook hoe zij als natie staan voor een hoogwaardige ruimte-
lijke inrichting.
Wat zou je nooit ontwerpen?
Een ontwerp waarin wij onze digitale workflow niet kunnen toepassen.
Wanneer dit niet kan, sta ik daar met Studio RAP niet achter.
Wat irriteert je het meest in het vak?
Het gebrek aan vernieuwingsdrift en ondernemerschap. Voor mij zijn dit de
middelen om de verbeeldingskracht van Studio RAP zonder concessies te
realiseren.
Wat is je droomopdracht?
De hedendaagse kathedraal, een toonaangevend publiek gebouw, liefst
een met een nieuwe typologie, nieuwe mobiliteit (hyperloop) of
samenleving (leven op Mars).
Belangrijkste inspiratiebron buiten architectuur?
Technologische innovaties in de biologie, de ruimtevaart of andere vooruit-
strevende sectoren.
Meest waardevolle advies ooit?
Never settle.
vragEnlijst
Achterin de zaal
is de wand meer
gekarteld, voor
verstrooiing van het
geluid.
48-49-50-51-52-53_mijneerste.indd 51 04-09-20 09:13