80
Up MoUntain
De staalconstructie
is volledig brand-
werend bekleed en
daarna ingepakt met
metalstudwanden.
(Foto: Rijnboutt)
het hart van deze ruimte. het doorzetten van die onderliggende
draaglijnen naar het woongebouw was daardoor niet mogelijk.
constructieadviseur iMd raadgevende ingenieurs bedacht als
oplossing een staalconstructie die afdraagt in de breedterich-
ting van het gebouw. deze constructie staat uit elkaar op het
stramien van 10,30 meter en steunt op de drie constructieve
wanden van de parkeergarage. tussen de raamwerken liggen
brandwerend beklede thQ-liggers, met daartussen kanaal-
plaatvloeren van 260 mm en een 70 mm dikke druklaag.
voor de stabiliteit van de raamwerken en een goede kracht-
overdracht naar de parkeergarage is over twee verdiepingen
een vakwerkligger op elk stramien opgenomen, die de belasting
van het gebouw overbrengt naar de draaglijnen van de parkeer-
garage.
de vakwerkligger werd door iMd vanwege zijn bijzondere vorm
de ‘spiderconstructie’ genoemd. deze vorm dankt hij aan het
parkeerdek van de gebouwbewoners. ter plaatse van die ver-
dieping moest voldoende ruimte zijn in het midden van de vloer-
overspanningen om de auto’s door te laten rijden.
aan de spiderconstructie hangen kolommen die het parkeerdek
dragen. in dezelfde lijn staan op de bovengelegen verdiepingen
kolommen die steunen op de spiderconstructie. de construc-
tie bevat een tweede draagweg, wat inhoudt dat bijvoorbeeld in
geval van schade onderdelen van de vakwerkconstructie weg
kunnen vallen, zonder dat de totale structuur wordt aangetast.
outrigger
ter hoogte van de stabiliteitskern was er geen ruimte voor de
spiderconstructie, de kern staat daar immers in de weg. in plaats
daarvan is een zogenoemde outrigger-constructie geplaatst –
een vakwerk in driehoekvorm, die over drie verdiepingen hoog
doorloopt. ook aan deze constructie is een hangende kolom
geplaatst die vier verdiepingen draagt. boven op de outrigger
staan weer de dragende kolommen van de overige verdiepin-
gen. de outrigger draagt ook bij aan de stabiliteit van de be-
tonnen kern. dat was overigens geen overbodige luxe, want de
betonnen kern was ter hoogte van het woongebouw door de
trappenhuizen en liften een redelijk open en daardoor minder
stabiele constructie geworden. de outriggers zijn ter plaatse van
de gevel vastgezet en zorgen ervoor dat de kern ingeklemd is.
zou deze willen verdraaien, dan drukken de outriggers ter hoog-
te van de gevel naar beneden in plaats van naar buiten. n
74-75-76-77-78-79-80-81_upmountain.indd 80 04-09-20 09:17