Busstation Leidsche Rijn is gelegen op de
tunnelbakken van de A2 en de naastgele
gen stadstunnel. De belasting door bussen
en een mogelijke toekomstige tram laten
weinig draagcapaciteit over voor een
kapconstructie boven het busstation. De
benodigde busbanen beperken daarbij
ook nog de mogelijkheden om kolommen
te plaatsen en belastingen te spreiden.
Niettemin wilde architect Annebregje
Snijders van architectenbureau AnnA het
Brusselplein beëindigen met een groots
gebaar. Het busstation staat namelijk aan
de noordkant van dit Brusselplein en sluit
aan op de eerder geplaatste gerestau
reerde historische kappen van treinstation
Utrecht (zie Bouwwereld 04/2015), maar
verder blijft het plein vooral leeg.
Dat grootse gebaar vond Snijders in een
gotische constructie met stalen kolom
men en gespannen membranen in een
zeshoekige kelkvorm, waarin architectuur
en techniek samenkomen in een voort
durende afwisseling.
Puzzelend op de mogelijkheden en reke
ning houdend met de assen in het aan
sluitende stadscentrum Leidsche Rijn,
koos Snijders voor een driehoekige
plattegrond met kolommen in vier paral
lelle rijen, op een onderlinge afstand van
17,5 meter. De langste rij telt vier kolom
men; de volgende drie; de derde twee,
om te eindigen met één kolom. Daarmee
verspringen de kelken telkens een half
stramien en blijft tussen de verschillende
kelken steeds een driehoekje over, dat
ingevuld is met een secundaire mem
braanconstructie.
Samenwerking staal en membraan
Met een maquette van dit idee legde
Snijders contact met ABT om de construcVanaf de lange zijde is goed te zien dat de kolommenrijen steeds een half stramien verspringen.
De kelken rijzen hoog op boven het maaiveld. (Foto: Annebregje Snijders)
Kap voor busstation
// Locatie: Brusselplein, leidsche rijn
(utrecht)
// Opdrachtgever: Gemeente utrecht
// Bouwperiode kap: feb. – mei 2018
20 // Bouwwereld
// projecT nieuwBouw
18-19-20-21-22-23_busstation.indd 20 13-06-18 12:19