1 // De kelkranden zijn herkenbaar aan de koperkleurige buizen. De af
standhouders en trekstangen zijn zwart. 2 // Op de knooppunten lopen
de buizen van de zeshoekige kelken door. 3/4 // De spanconstructie van
de membranen is weggewerkt achter de bak voor opvang van hemel
water.
Hemelwater en sneeuw
De onderzijde van de membranen bevindt zich op een hoogte
van 4 meter boven maaiveld. De membranen worden bevestigd
aan een klemlijst waaraan het spanmechanisme zit, met daar
achter een opvangbak met filter voor het hemelwater. Samen
vormen deze onderdelen het aansluitdetail aan de kolom. Het
hemelwater wordt middels drie stalen buizen afgevoerd naar
maaiveld. Snijders: “We hadden de hwa ook middels één buis
door de stalen kolom heen kunnen voeren, maar ik wilde graag
de verticale belijning van een gotische kolom symboliseren. Ook
dat is dus een voorbeeld van hoe architectuur en bouwtechniek
samenwerken.”
Een uitdaging zat voor ABT nog in het berekenen van de
sneeuwbelasting. De Krom: “Een sneeuwbelasting volgens de
normen was geen probleem, maar de gemeente Utrecht wilde
graag meer veiligheid inbouwen en wilde weten wat er zou
gebeuren als de kelken onverhoopt helemaal vol sneeuwen.
We hebben dat berekend en daaruit bleek dat de membranen
dan wel gaan uitbuiken maar niet gaan scheuren. Dat uitbuiken
is een waarschuwingsmechanisme, waarmee de veiligheid dus
gewaarborgd is.”
Driehoeken
De resterende driehoeken tussen de zeshoeken zijn dichtgezet
met een secundaire membraanconstructie, die met een onder
spannen mast in het middelpunt omhoog wordt gedrukt. Deze
masten zijn tevens benut om de verlichtingsarmaturen aan te
hangen. De toevoerkabel van elektra gaat door de kolommen
heen en is vervolgens langs de spandraden geleid. De mem
branen van deze driehoeken zijn aan de bovenzijde van de
staalconstructie bevestigd, zodat het hemelwater afloopt naar
de kelkconstructies.
Langs de randen van het busstation zijn de resterende driehoek
jes uitgevoerd met een driehoekige opstand in de dakrand. Een
bovenliggend – zwart gekleurd – stalen buisprofiel dient als
schoor om de opstand in de dakrand op zijn plaats te houden.
Net als bij de andere driehoeken is hier ook een onderspannen
mastconstructie aangebracht. Deze onderspannen mastcon
structie is hier echter uitsluitend esthetisch omdat voor de sta
biliteit een doorlopende randbuis nodig was.
“ Als de kelken helemaal
vol zouden sneeuwen,
gaan de membranen
wel uitbuiken, maar niet
scheuren”
22 // Bouwwereld
// projecT nieuwBouw
1
2
43
18-19-20-21-22-23_busstation.indd 22 13-06-18 12:19