Pagina 27 van: Bouwwereld #6 2018

Daglicht in studio
De geluidsisolatie en akoestische aankleding van de geluids
studio zijn vrijwel ongewijzigd overgenomen uit het eerste ont
werp van voor de aardbevingsproblematiek. De studio was daar
in al volledig geëngineerd en is nu alleen verschoven qua plek
en gespiegeld. “Maar qua geluid maakte dat geen verschil.”
Wat wel nieuw is, is dat er een raam in de studio is geplaatst.
Daglicht maakt het werken voor de geluidstechnici en muzikan
ten aanzienlijk prettiger. Het vereiste wel een hoogwaardige,
dubbele constructie met een pui in de buitengevel en een pui in
de binnengevel. De spouw tussen de twee ramen is bekleed
met geluidsabsorberend materiaal.
BDG Architecten heeft het hele project uitgetekend in BIM. Zorg
vuldige engineering in de ontwerpfase vereist echter ook zorg
vuldige uitvoering. “Als er ergens een houten vulblokje blijft
liggen en een geluidsbrug vormt, heb je een groot probleem.”
Gevel
Opvallend aan de buitenzijde van het gebouw is dat de gevel
vorm van de oude gebouwen in abstracte vorm terug is gebracht.
Dit is gedaan middels metselwerk waarin de vormen van ramen,
spekbanden en dakranden zijn meegenomen als reliëf. “De twee
aangekochte kroegen hadden mooie gevels die we wel hadden
willen handhaven, maar ze verkeerden daarvoor in te slechte
staat en hadden ook geen bruikbare verdiepingshoogte. Daarom
hebben we ze nu in abstracte vorm terug laten komen. Daarmee
maken we ook de overgang van grootschalig naar kleinschalig,
van de woonwijk Oosterpoort naar de binnenstad.”
Ook de gevel is geëngineerd op aardbevingsbestendigheid.
“Waar grote sprongen in het reliëf worden gemaakt, zoals bij de
dakrand en de spekband, hebben we dilataties opgenomen in
het metselwerk. Om deze zo min mogelijk op te laten vallen,
hebben we gekozen voor een uitvoering in betonnen lateien die
bekleed zijn met steenstrips. Deze lateien zijn met geveldragers
opgehangen aan het achterliggende casco. De tussenliggende
vlakken zijn wel in het werk gemetseld. Met de betonnen lateien
en verticale dilataties op de juiste architectonische posities de
len we de gevel op in kleinere segmenten. Die zijn veel minder
aardbevingsgevoelig dan grote stijve vlakken.”
Het Prins Claus conservatorium is in oktober 2017 in gebruik ge
nomen en in februari 2018 officieel geopend. Architecten Wilco
Scheffer en Gert Jan Samsom constateren tot hun tevredenheid
dat het gebouw positief ontvangen is en dat de ontwerpideeën
overal uitpakken zoals ze bedoeld waren. “Het is een gebouw vol
verschillende muziek, waar deuren soms bewust open blijven.
Maar ook een gebouw met voldoende plekken waar stilte heerst
en waar kan worden gespeeld zonder geluidhinder.”
“ we delen de gevel op
in kleinere segmenten
omdat die veel minder
aardbevingsgevoelig zijn
dan grote stijve vlakken”
Elke ruimte vereiste haar eigen akoestische en geluidsisolerende
maatregelen.
De gevelvlakken zijn opgedeeld in kleinere segmenten middels met
steenstrips beplakte betonlateien en verticale dilataties.
27Bouwwereld //
24-25-26-27-28_conservatorium.indd 27 13-06-18 12:21