Pagina 63 van: Bouwwereld #6 2018
gepast en varieert van 24 tot 16 mm.
Voor de stabiliteit zijn de kolommen inge-
klemd in de betonconstructie. Dat was
echter niet voldoende. Daarom zijn langs
de glasgevels ter hoogte van de kolom-
men nog extra trekstangen aangebracht,
...
gepast en varieert van 24 tot 16 mm.
Voor de stabiliteit zijn de kolommen inge-
klemd in de betonconstructie. Dat was
echter niet voldoende. Daarom zijn langs
de glasgevels ter hoogte van de kolom-
men nog extra trekstangen aangebracht,
uitgevoerd in rvs. In eerste instantie werd
ervan uitgegaan dat op elke ruitvoeg een
trekstang nodig zou zijn en is nog geke-
ken of de trekstangen in de kitvoegen
konden worden aangebracht of dat het
glas zelf een constructieve functie zou
kunnen krijgen. Toen uiteindelijk het aan-
tal trekstangen kon worden gereduceerd
tot één stel per kolom, koos Oriol Casas
er echter bewust voor om die juist zicht-
baar te houden.
Als verlichting van de entree is ter plaatse
van elke kolom een zeshoekig armatuur
aangebracht tegen de stripstalen con-
structie.
Voetgangersontsluiting
De ontsluiting voor voetgangers aan de
stationszijde was voor aannemer Van
Boekel Zeeland een bewerkelijke klus
omdat deze onder een viaduct is gele-
gen. Voor de gebruikers is het fijn om
droog te lopen, maar voor de bouw was
de beperkte hoogte een behoorlijke uit-
daging, onder meer om de damwanden
voor de bouwkuip aan te brengen. De
entree is uitgevoerd met natuurstenen
traptreden en een natuurstenen rand
rondom de trapsparing in het maaiveld.
In dit natuursteen is een volglazen balus-
trade geklemd, waarop een rvs-hand-
railing is aangebracht die aan de onder-
zijde is voorzien van verlichting. Deze
railing loopt door als trapleuning, zodat
hiermee ook de verlichting van de trap
geregeld is.
Voor de stabiliteit
zijn langs de
glasgevels ter
hoogte van de
kolommen extra
trekstangen
aangebracht
Het frame – met tijdelijk hulpstaal langs de randen – is in drie delen op de kolommen geplaatst.
De entree voor fietsers is gelegen aan een druk fietspad.
63Bouwwereld //
58-59-60-61-62-63-64_fietsenstalling.indd 63 13-06-18 13:06