Pagina 33 van: Bouwwereld #6 2019

“ deze constructieve
samenwerking van prefab
en in situ beton leidt tot
een zeer stijf geheel en
beperkt de vervorming”
Langs de koppen van de wanden is een betonnen wand gestort. Boven op de railliggers komt een betonvloer die constructief één geheel gaat vormen
met de liggers.
Vóór de montage zijn uiteraard de wanden van de inrit gestort,
waarop de liggers zijn opgelegd. Langs deze wanden zijn stei-
gers geplaatst om veilig te kunnen werken bij de montage van
de liggers. Ook aan de voor- en achterzijde van de inrit zijn voor-
zieningen getroffen. Met zware staalprofielen zijn portalen ge-
maakt die de inrit volledig overspannen, met in het midden een
extra kolom. Op deze portalen is de werksteiger geplaatst en
wordt ook de steiger geplaatst voor het gevelmetselwerk.
Naden afgedicht
De liggers zijn geplaatst met een 160 tons mobiele kraan. Per
uur werden twee liggers aangevoerd. Yours ligt dicht bij grote
doorgaande wegen waardoor de bereikbaarheid geen probleem
was. Voor het laatste stukje werden verkeersregelaars ingezet.
De 1400 mm hoge liggers zijn opgelegd op drukverdelende
neopreen blokken met een brandwerendheid van 120 minuten.
Overigens wordt er ook nog een brandwerend plafond onder
gehangen. De 20 mm brede naden tussen de liggers (1180 mm
breed, werkend 1208 mm) zijn direct dichtgezet met band en
aangegoten, zodat er niets meer doorheen kan vallen of lekken.
Druklaag
Op de railliggers wordt een 300 mm dikke betonvloer gestort als
druklaag. Deze wordt gestort op een verloren bekisting die in een
sponning aan de bovenzijde van de liggers wordt opgelegd. Ook
langs de koppen van de liggers wordt een betonnen wand ge-
stort. Deze constructieve samenwerking van prefab en in situ
beton leidt tot een zeer stijf geheel. Constructieadviseur Lank-
hof: “Daardoor blijft de vervorming heel erg beperkt. Toch zit er
altijd iets vervorming in. Daarom hebben we aan de ene zijde
van de oplegging van de railligger een dilatatie ontworpen en
aan de andere zijde een stortnaad. De aansluiting wordt pas
gemaakt als de zeven bouwlagen op hoogte zijn.”
Fase 1 van het project Yours is enige tijd geleden opgeleverd en
wordt ook al bewoond. Deze fase omvat 583 studentenwonin-
gen, gemengd met 208 koop- en huurwoningen. De laatste fase
van het bouwproject, Blok A, is in juni 2018 feestelijk ingeluid en
wordt naar verwachting begin 2021 opgeleverd.
33Bouwwereld //
30-31-32-33-34_tunnelenoverstaand.indd 33 12-06-19 14:01