Pagina 16 van: Bouwwereld #6 2020

16
Ontwerpen en bOuwen
met Virtual reality
Virtual reality (Vr) is bezig aan een snelle Opmars. architecten zijn enthOusiast OVer
de mOgelijkheden bij de cOmmunicatie met klanten. early adOpters experimenteren
met het Ontwerpen in Vr. Ontwikkelaars gebruiken het bij (VerkOOp)presentaties.
zelfs bOuwplaatsmedewerkers zetten sOms al eVen een Vr-bril Op.
TeksT anka Van VOOrthuijsen
V
irtual reality en augmented reality zullen net zo’n
vlucht nemen als de technologie rondom smartpho-
nes en tablets, verwacht johan hanegraaf, design
technology specialist bij mecanoo architecten. “het
wordt een verlengstuk van wat we al kunnen qua communica-
tie.” hanegraaf vermoedt dat veel architecten binnen twee jaar
met Vr zullen werken “en over vijf jaar is het voor iedereen heel
normaal. dan is Vr geen gimmick meer, maar wordt het be-
schouwd als efficiency, die zowel de architect als de klant helpt.”
Ontwerpen in Vr
hanegraaf is betrokken bij de ontwikkeling van arkio, een Vr-
ontwerpprogramma waarbij architecten in een virtuele ruimte
samen kunnen modelleren aan een (stedenbouwkundig) mo-
del (zie: https://www.arko.is). twee ontwerpers, beiden met
een Vr-bril op en hun eigen besturingssysteem in de hand, die
INNOVATIE
Johan Hanegraaf,
design technology
specialist bij Me-
canoo architecten,
betrokken bij de
ontwikkeling van
het VR-ontwerppro-
gramma Arkio. (Foto
AWM/Jan Paul
Mioulet)
om beurten volumes vormen en veranderen: hier een hap eruit,
daar een grote opening erbij, een paar verdiepingen erop of een
tweede volume ernaast. boom op het dak, nee toch maar even
een loggia vormen en de boom daar in plaatsen. en dat alles in
een paar seconden tijd. er loopt op dit moment een pilot waarbij
meerdere partijen betrokken zijn. hanegraaf: “normaal gespro-
ken ontwerp je in 3d, print je dat en presenteer je in 2d, soms
met een foammodel erbij. je hebt een overlegsessie, verwerkt
later de opmerkingen in je pc en een week later presenteer je
tijdens een nieuwe sessie de aanpassingen. in Vr pak je bij-
voorbeeld een appartementenblokje tijdens een overlegsessie
op, en plaatst het ergens anders. je rekt iets uit, haalt een paar
verdiepingen eraf, maakt de ramen groter en iedereen ziet di-
rect het effect en kan er veel sneller een beslissing over ne-
men.” het is een soort lego-plus. “spelen met ruimtelijkheid”
omschrijft hanegraaf. “we konden tot nog toe niet anders dan in
het platte vlak ontwerpen. als architect konden we natuurlijk al
wel bedénken hoe dat eruit zou zien, maar met deze tools voel je
direct dat je fysiek in een ruimte bent, je krijgt een beter gevoel
van de schaal, je voelt en ervaart een ruimte beter.”
Menselijke factOr
het ontwerpen in Vr staat nog in de kinderschoenen, maar
het inladen van bestaande tekeningen en bim-modellen in Vr
gebeurt al volop. “waardevol voor zowel de gebruiker als de
ontwerper”, ervaart hanegraaf. “een plattegrond of een andere
tekening op het platte vlak is natuurlijk eigenlijk niet het juiste
medium om te communiceren over ruimtelijkheid. wie een Vr-
bril opzet ervaart dat hij fysiek in een ruimte is. je ervaart de
hoogte van een balustrade, de omvang van een ruimte. hoe het
voelt om tegen een balie aan te leunen. de menselijke factor,
16-17-18-19_vr.indd 16 02-10-20 09:49