Pagina 54 van: Bouwwereld #6 2020

54
vallen en opstaan. “Maar dat is gebruikelijk voor zo’n proces. je
moet een compleet nieuw mechanisme bedenken, want zoiets
bestaat nog niet.”
Een groot deel van de ontwikkeling vond plaats in de computer.
“We werken veel met het programma inventor en daarmee kun
je een simulatie van het deurmechanisme maken. Zo kun je tes-
ten of de verschillende onderdelen goed samenwerken.”
Het ontwerpen werd extra lastig gemaakt doordat de deur-
scharnieren niet in een lijn boven elkaar staan. Vanwege de
ronding van zowel de deur als het gebouw liggen de onderste
scharnierpunten terug ten opzichte van de bovenste, waardoor
er twee draaiassen zijn in plaats van een. “Daarbij moet je er ook
rekening mee houden dat je niet alleen een scharnier op het ge-
bouw hebt, maar ook op de deuren zelf. Die scharnieren moeten
samen wel de deur goed kunnen openen, zonder dat er vervor-
mingen ontstaan. Dus hebben we gezocht naar een ontwerp
waarbij die twee bewegingen samenvallen”, legt Burgers uit.
Een half jaar voor de productie maakte Sorba een mock-up om
het mechanisme in de praktijk te testen. Daaruit bleek dat de
kleinste afwijking er al voor kon zorgen dat de deur begon te
wrikken. Burgers: “in de computer kun je alles op de honderdste
millimeter nauwkeurig afstellen, maar in de praktijk heb je te
maken met afwijkingen in de productie. Die afwijkingen hebben
we dankzij de mock-up in het eindontwerp kunnen opvangen
door meerdere – en voldoende ruime – afstelmogelijkheden te
creëren.”
machinerichtlijn
Voor MVRDV voldeed de mock-up helemaal aan de architecto-
nische eisen, maar het bleek nog een hele kluif om de deur aan
de juiste normering te laten voldoen. Vanwege de omvang en
techniek vallen de deuren namelijk niet onder het Bouwbesluit,
maar onder de machinerichtlijn. Om te voorkomen dat er een
mismatch zou ontstaan tussen die richtlijn en het Bouwbesluit,
koos MVRDV er in de ontwerpfase bewust voor de deuren geen
onderdeel van de gebouwschil te maken. Achter de deuren ligt
de werkelijke thermische schil en waterkering. Het Bouwbesluit
is daardoor niet op de deuren van toepassing.
Belangrijkste aandachtspunt wat de normering betreft was de
veiligheid van de deuren. “Mocht iemand tussen deze deuren
bekneld raken, dan zou dat namelijk ernstige gevolgen kunnen
hebben”, legt Ketting uit. Daarom hebben de betrokken partijen
samen met de gemeente Rotterdam en de verzekering een pak-
ket aan veiligheidsmaatregelen bedacht, dat het risico op let-
sel minimaliseert. Ketting: “De deuren sluiten en openen veel
langzamer dan eigenlijk zou kunnen. Daarnaast staan er zowel
binnen als buiten camera’s en houdt iemand toezicht op die ca-
merabeelden met een dodemansknop binnen bereik. Ook staat
er buiten nog iemand die toezicht houdt met een dodemans-
knop in de hand. De kans dat het fout gaat, is hierdoor erg klein.”
Passende deuren
De deuren zijn op de werkplaats bij Sorba in hun geheel gemon-
teerd, inclusief spiegelpanelen, en vervolgens op locatie inge-
hangen. Voor dat laatste moest ook nog een bijzondere oplos-
sing bedacht worden. inhangen met kraan en glaszuigers bleek
Sorba engineerde
het scharnier
mechanisme van de
deur in samenwer
king met Walasco.
(Beeld: Walasco)
De deur wordt geactiveerd
door twee lineaire actuatoren.
De arm daarboven fixeert de
deur en voorkomt dat de deur
wiebelt bij het openen en
sluiten. (Foto: Sorba)
52-53-54-55_cruxbusdeur.indd 54 02-10-20 09:43