55
De Crux
namelijk geen optie, omdat de zuigers het gewicht niet aankon-
den, vertelt Burgers. “En omdat de deur ook nog eens schuin
is, krijg je een onmogelijk grote kracht op die zuigers.” in plaats
van een kraan zijn de deuren met een speciaal door Sorba ge-
bouwde kar naar de gevel toe gereden en vervolgens op het
reeds geïnstalleerde scharniermechanisme gemonteerd. De kar
kon afgesteld worden op de juiste hoogte, zodat de deuren – na
het nodige stelwerk – precies goed in de gevel zijn opgehangen.
Burgers: “Dat ging eigenlijk erg goed en gelukkig zijn de deuren
ook niet na montage door het eigen gewicht uitgezakt. Maar die
ervaring hadden we al bij de mock-up opgedaan, dus dat was
volgens verwachting.”
Het goed inhangen van de deuren is volgens Ketting een be-
langrijke handeling. “De gevel is een spiegel, waardoor elke af-
wijking heel goed zichtbaar is. Daarom moet het heel precies
aansluiten op de rest van de gevel.” Een kleine concessie in
het ontwerp was echter wel noodzakelijk. Tussen elke spiegel
in de gevel zit een ruimte van 2 cm, behalve bij de boven- en
onderzijde van de deuren, daar is de ruimte 3 cm. Aan de boven-
zijde is die ruimte nodig omdat de deur schuin naar voren hangt
en er wel genoeg ruimte moet zijn voor het frame om eruit te
schuiven. Aan de onderzijde zijn de spiegels iets ingekort om te
voorkomen dat ze over de grond slepen.
Ter voorkoming van schade aan het glas, moest de montage
niet alleen precies, maar ook uiterst voorzichtig gebeuren. Het
ProjectGeGevens
Locatie: Museumpark, Rotterdam
Opdrachtgever: Museum Boijmans van Beuningen,
gemeente Rotterdam, Stichting de Verre Bergen
Ontwerp: MVRDV architecten, Rotterdam
Aannemer: BAM Bouw & Techniek
Gevel: Sorba Projects, Winterswijk
Isolatie: Kingspan Insulation B.V.
Deuren: Sorba, Walasco
Producent/leverancier glazen spiegels: IFSSGT B.V.
Lijm: Dow Silicones
Realisatie: juni 2017 – maart 2020
Het scharniermechanisme is met een
staalplaat tegen de betonconstructie
bevestigd. (Foto links: Peter de Winter;
foto rechts: Rob Glastra Fotografie)
lijkt dan ook logischer de spiegels pas na het inhangen op de
deuren te verlijmen. Dit was alleen niet mogelijk. Ketting: “je wilt
voorkomen dat de panelen zomaar losraken en van de gevel
vallen. Daarom moesten de panelen onder geconditioneerde
omstandigheden worden verlijmd in de fabriek. De lijm moet
overal de juiste dikte hebben en de hechting moet ook overal
precies goed zijn. De lijm werd daarom ook meerdere keren per
dag gecontroleerd op consistentie en trekkracht. Het is allemaal
heel erg secuur gedaan.” n
52-53-54-55_cruxbusdeur.indd 55 02-10-20 09:43