6
H
et Eye Filmmuseum, wit fonkelend aan de noordoe-
vers van het Amsterdamse IJ, staat voor mij voor veel
meer dan architectuur alleen. Eye staat symbool voor
de stedelijke ontwikkeling van Amsterdam van de
laatste decennia. Toen ik in 1994 na mijn studie design vanuit
Berlijn naar Amsterdam vertrok, kwam ik terecht in een huurfl at
diep in Amsterdam-Noord. Noord was toen een deel van de stad
dat in de hoofden van de gemiddelde Amsterdammer eerder
leek op het einde van de wereld dan op een stadsdeel vlakbij
het centrum. Dit tot mijn grote verbazing. Ik was immers gewend
aan miljoenenstad Berlijn en ervoer Amsterdam-Noord als een,
ook toen prima bereikbaar, divers stadsdeel met een interessant
rafelrandje.
Begin 2012 betrok het fi lmmuseum – ontworpen door het
Weense architectenbureau Delugan Meissl Associated Archi-
tects – de huidige locatie. Als het eerste publieke gebouw in
Noord trekt het Eye Filmmuseum sindsdien iedereen letter-
lijk en fi guurlijk naar de overkant van het water, dat eerst een
grens vormde. Als ik over het water naar Eye kijk, zie ik een
sexy gebouw. Veranderlijk, verleidelijk, glinsterend, vloeiend en
in dialoog met de omgeving. Of je nou een oog, een neerge-
daald papiertje, een vogel of iets anders in het ontwerp ziet, het
gebouw is een object. Een object met een sterke aantrekkings-
kracht. Op de grens tussen land en water vertelt het gebouw
altijd het verhaal van het moment. Passend bij de cinematogra-
fi sche programmering, fungeert het als een canvas door steeds
WAT MAAKT EEN GEBOUW BIJZONDER?
DE BOUWPROFESSIONAL AAN HET
WOORD OVER ZIJN OF HAAR FAVORIETE
GEBOUW OF INTERIEUR.
TEKST GESINA ROTERS FOTO’S RUUD DILLING
SUPERGAAF
‘ALS IK OVER HET
WATER NAAR EYE
KIJK, ZIE IK EEN
SEXY GEBOUW’
Gesina Roters, Founder en
Creative Partner bij merkstrategie-
en ontwerpbureau DAY
EYE
FILMMUSEUM
06-07_supergaaf.indd 6 02-10-20 09:52