Pagina 75 van: Bouwwereld #6 2020

230x270_basis.indd 1 01-10-19 13:43
Hunter Douglas Architectural Nederland
Piekstraat 2 – 3071 EL Rotterdam
Tel. +31 (0)10 – 496 22 22
[email protected] – www.hunterdouglas.nl
® Geregistreerd handelsmerk van Hunter Douglas – een HunterDouglas® product.
© Copyright Hunter Douglas 2020.
HeartFelt®
Baffles
JOURNEY continues”
“The
Designed
to work for you
HeartFelt® Baffles bieden ontwerpers en
architecten een grensverleggend plafond
van duurzaam materiaal met een robuuste
structuur, zachte uitstraling, uitstekende
akoestische eigenschappen en keuze uit
diverse toepassingen.
The ceiling that had to be made
202953_Adv_HeartFelt® Baffles_200x117,5_NL.indd 1 17-09-20 16:03
Ontvang acht keer per jaar:
– Projectinformatie en de mens achter
de realisatie van de projecten.
– Inspirerende bouwtechnische en
architectonische oplossingen.
– Inzicht in hoe verschillende disciplines
in de bouw samenwerken.
De wereld achter architectuur en bouwtechniek
Wilt u meer weten over Bouwwereld en de mogelijkheden om
Bouwwereld het hele jaar door te ontvangen?
Bouwwereld.nl/abonneren
088 – 2266648 • [email protected]
6
H
et Eye Filmmuseum, wit fonkelend aan de noordoe-
vers van het Amsterdamse IJ, staat voor mij voor veel
meer dan architectuur alleen. Eye staat symbool voor
de stedelijke ontwikkeling van Amsterdam van de
laatste decennia. Toen ik in 1994 na mijn studie design vanuit
Berlijn naar Amsterdam vertrok, kwam ik terecht in een huurfl at
diep in Amsterdam-Noord. Noord was toen een deel van de stad
dat in de hoofden van de gemiddelde Amsterdammer eerder
leek op het einde van de wereld dan op een stadsdeel vlakbij
het centrum. Dit tot mijn grote verbazing. Ik was immers gewend
aan miljoenenstad Berlijn en ervoer Amsterdam-Noord als een,
ook toen prima bereikbaar, divers stadsdeel met een interessant
rafelrandje.
Begin 2012 betrok het fi lmmuseum – ontworpen door het
Weense architectenbureau Delugan Meissl Associated Archi-
tects – de huidige locatie. Als het eerste publieke gebouw in
Noord trekt het Eye Filmmuseum sindsdien iedereen letter-
lijk en fi guurlijk naar de overkant van het water, dat eerst een
grens vormde. Als ik over het water naar Eye kijk, zie ik een
sexy gebouw. Veranderlijk, verleidelijk, glinsterend, vloeiend en
in dialoog met de omgeving. Of je nou een oog, een neerge-
daald papiertje, een vogel of iets anders in het ontwerp ziet, het
gebouw is een object. Een object met een sterke aantrekkings-
kracht. Op de grens tussen land en water vertelt het gebouw
altijd het verhaal van het moment. Passend bij de cinematogra-
fi sche programmering, fungeert het als een canvas door steeds
veranderend licht en wisselende projectie. Zo is het gebouw de
ene keer haast onzichtbaar naast de Hollandse grijze wolken en
steekt het de andere keer contrastrijk af tegen de helderblauwe
luchten. Ook vind ik het Eye samen met de stoere A’DAM Toren
een superspannend koppel. Een elegant liggende ‘diva’ en er-
naast haar ‘lover’, de brute en stoere A’DAM Toren.
Niets lijkt parallel in het architectonische lijnenspel en toch is
er structuur en samenhang. Het lichte, beperkte kleur- en ma-
teriaalpallet is net zo consequent doorgevoerd als het spelen
met schuine lijnen en vlakken. Het gebouw gaat een spannende
relatie aan met de omgeving. Binnen en buiten lopen soepel
in elkaar over. ‘Vloeiende, functioneel gedefi nieerde ruimtelijke
sequenties’, zoals de architecten het zelf formuleren.
De verbinding met het weer en het water zijn alom aanwezig.
Van binnenuit heb je prachtig uitzicht op de binnenstad van Am-
sterdam aan de overkant. De centrale ruimte brengt daarnaast
ook diverse publieksfuncties bij elkaar. Hierdoor ontstaat een
soort levendig plein. Ergens las ik dat het gebouw aan de bin-
nenkant is begonnen doordat de architect een stuk papier tot
een soort kuip vormde. Deze intieme kom vormde de basis voor
het gebouw.
Wat ik persoonlijk als zeer prettig ervaar is dat zowel de zichtlij-
nen in het gebouw als de publieke functies in elkaar over lijken
te vloeien. Het café is een trap, de trap is een podium, het podi-
um loopt over in de zalen en het buitenterras start al binnen. Eén
grote open ruimte en toch behoud van intimiteit.
WAT MAAKT EEN GEBOUW BIJZONDER?
DE BOUWPROFESSIONAL AAN HET
WOORD OVER ZIJN OF HAAR FAVORIETE
GEBOUW OF INTERIEUR.
TEKST GESINA ROTERS FOTO’S RUUD DILLING
SUPERGAAF
7
‘ALS IK OVER HET
WATER NAAR EYE
KIJK, ZIE IK EEN
SEXY GEBOUW’
Gesina Roters, Founder en
Creative Partner bij merkstrategie-
en ontwerpbureau DAY
EYE
FILMMUSEUM
Bouwwereld is vernieuwd!