Pagina 95 van: Bouwwereld #6 2020

95
TopTalenT
extra toepassingen komen uit ambitieniveau 3: positief effect
op het milieu.
kortom, dit toekomstige cruiseschip heeft alles te bieden wat
een ‘normaal’ cruiseschip te bieden heeft, alleen op een duurza-
me manier. de passagier wordt nog steeds in de watten gelegd,
maar verlaat het schip met meer kennis en bewustzijn over de
impact van zijn of haar dagelijkse activiteiten op het milieu en
weet nu hoe dit omgezet kan worden in een positieve bijdrage.
met dit onderzoek is de eerste stap gezet naar duurzame circu-
laire cruiseschepen, die bijdragen aan een duurzame toekomst.
zodat de volgende keer dat een cruiseschip vertrekt, er geen
schade wordt aangebracht aan het milieu. n
Als kind beleefde Deirdre van Gameren een crui-
sevakantie en begreep daardoor deze betoverende
en fascinerende vorm van reizen. Het is niet ver-
wonderlijk dat veel mensen zich laten verleiden tot
een verblijf op een drijvend all-inclusive hotel dat
weidse wateren, interessante kusten en fraaie ha-
vensteden aandoet. Maar cruiseschepen verstoken veel ruwe olie en die-
sel en stoten daarmee giftige gassen uit, lozen afvalwater en produceren
grote hoeveelheden afval. De CO2-voetafdruk per passagierkilometer van
dit soort schepen is nog hoger dan van vliegtuigen.
Het was een gewaagde keuze van Deirdre om haar onderzoek aan de Fa-
culteit Bouwkunde, afstudeerrichting Building Technology, te richten op
het duurzaam en circulair maken van cruiseschepen. Immers: hoezo houdt
een bouwkundige zich bezig met scheepvaart? Maar dat maakte ze over-
tuigend duidelijk. In haar aanpak gebruikte Deirdre de zogenaamde City-
zenmethode. Deze aanpak voor stedelijke energietransitie, ontwikkeld in
het gelijknamige Europese onderzoeksproject, was al meermaals gebruikt
bij het uitwerken van voorstellen en routekaarten voor energieneutrale ste-
den. Met hun passagiersaantallen, hotelkamers, restaurants, bars, winkels,
toiletten, zwembaden, sportfaciliteiten, gokpaleizen, wellnesscenters, zon-
neterrassen en alle voorzieningen en installaties die deze functies mogelijk
maken, zijn cruiseschepen niet anders dan drijvende steden. Hun emissie
van afvalstoffen doet ook niet onder voor grote agglomeraties aan land.
Het is daarom niet gek dat Deirdre de City-zenmethode gebruikte om staps-
gewijs het ontwerp en de organisatie van cruiseschepen door te lichten en
daarmee tot voorstellen voor verduurzaming te komen.
Het was voorwaar geen gemakkelijke opgave voor een bouwkundige die
ineens alles moest leren van chemie en werktuigbouwkunde teneinde de
ingewikkelde grondstoffen- en afvalstromen te kunnen doorzien. Deirdre
heeft dit op uitstekende wijze gedaan. Ze ontwikkelde verschillende sce-
nario’s waarmee het netto energiegebruik en de uitstoot in CO2-equiva-
lenten naar nul konden gaan en de stromen op het schip – al dan niet in
samenwerking met faciliteiten aan de wal – circulair gemaakt konden wor-
den. In haar eindvoorstel weet ze een superduurzaam cruiseschip te combi –
neren met extra kwaliteiten, waarmee de belevenis van deze bijzondere
vorm van vakantievieren ook duurzame meerwaarde krijgt.
Wij vonden Deirdres project door de integrale en transdisciplinaire aanpak
van uitmuntende kwaliteit. De goed verstaander weet wat daarmee haar eind-
cijfer werd. Sindsdien staat de jonge ingenieur en haar werk volop in de be-
langstelling van internationale cruise-operators. Een student om ontzettend
trots op te zijn.
Afstudeermentoren TU Delft:
Prof.dr.ir. Andy van den Dobbelsteen – Climate Design & Sustainability
Dr.ir. Nico Tillie – Urban Ecology
1. Vertical farm aan boord van het cruiseschip. Aangepaste
afbeelding vanuit Urbanist (2016).
2 Impressie van een toekomstig cruiseschip met pvfilm over
de romp, intrekbare zeilen met PV-cellen, windturbine, algen,
groen, energie-uitwisselingsprincipe en onderzoekslab.
1
2
92-93-94-95_toptalent.indd 95 02-10-20 10:23