52
MIJN EERSTE
Envisions
bedacht een
streeppatroon
dat over alle
verdiepingen
langs de beton-
plex leuning
loopt.
Simone Post
ontwierp een
akoestisch
wandpaneel
voor de 5e ver-
dieping. (Foto:
Jeroen Junte)
ArjAn vAn ruyven MMX-Architects
“Waarin ik als architect gescherpt ben in de samenwerking
met een grafisch ontwerper, is de onbevangen visie op ar-
chitectuur, al kan daarbij de persoonlijkheid van Thomas
Widdershoven een rol hebben gespeeld. Hij denkt los van
dogma’s en bevraagt werkelijk alles. De ontwerpkeuzes die
hij maakt zijn som nogal… onorthodox. Voor de gevel wilde
hij trespa gebruiken, een materiaal dat ik zelf nooit gebruik.
Maar in dit geval pakte dat bijzonder goed uit, omdat hier-
mee de belijning op de gevel nog scherper kon worden aan-
gezet.”
“Een grafisch ontwerper is weliswaar getraind in vorm en
concept maar daarmee nog niet in de architectuur. Niet al-
leen op bouwkundige schaal is architectuur veel complexer.
Op een fout in het gevelmateriaal bijvoorbeeld kun je lang
worden afgerekend, want een gebouw staat er minimaal vijf-
tig jaar. Soms kunnen er zelfs zware financiële consequen-
ties aan een foute keuze hangen. Maar ook de stedenbouw-
kundige inpassing is iets waarvoor een architect onmisbaar
is. Een stad is veel complexer dan een 2D-ontwerp.”
iets vinden van je ontwerp – en doet dat ook.” Widdershoven deed
ervaring op met zelfbouw met zijn vorige kantoor (inmiddels zijn
woonhuis) dat in 2001 door MVRDV was ontworpen. De felo-
ranje kleur van dat gebouw lokte felle protesten uit bij buurtbe-
woners, waarna het groen werd overgeschilderd.
“Daarnaast vereist architectuur enorm veel specialistische kennis.
Dat kan één persoon nooit allemaal beheersen. Daarom zijn er
zoveel adviseurs, zoals de installatietechnicus, de aannemer, de
constructeur, een opzichter voor de kwaliteitscontrole en dan nog
de architect. Elk stadium in de realisatie vraagt ook om andere
expertise; de financiering, de welstandsaanvraag, materiaalstu-
dies. Daardoor ben je als architect niet alleen ontwerper maar
ook regisseur. Een grafisch ontwerper kan zich onafhankelijker
opstellen.” Zo moest Widdershoven lobbyen bij de gemeente
voor een stuk grond. “Mijn argument was dat zakelijk vastgoed in
Amsterdam zelden in eigendom is van de eindgebruiker, al hele-
maal niet als deze een creatief beroep heeft. Terwijl het voor de
uitstraling van Amsterdam als creatieve stad heel goed zou zijn.
Bovendien is een vorm van autonomie door bezit van een eigen
werkpand juist voor creatieve professionals cruciaal, zodat je niet
te afhankelijk wordt van je opdrachtgevers.”
48-49-50-51-52-53_mijneerste.indd 52 06-11-20 09:32