98
maTeriaalinnovaTors
en moeilijk recyclebaar zijn. STV onderzocht hoe deze materi-
alen vervangen kunnen worden door lokale alternatieven die
geschikt zijn voor organische circulariteit. In de buurt van sta-
tion yerseke in Zeeland bijvoorbeeld, trof de ontwerper bergen
mosselschelpen uit de Oosterschelde, een nevenstroom van de
mossel die normaal gesproken in de weg- en waterbouw wordt
toegepast. Hij haalde met een vrachtwagen grote hoeveelheden
van dit restmateriaal naar Groningen.
mOsselgranulaat en rieten sandwichpanelen
Na lang onderzoek en experiment kon Veenhoven het beton
van de zitobjecten en plantenbakranden vervangen door het
oer-Hollandse mosselgranulaat gebonden met een biopoly-
meer. Ook andere beschikbare materialen haalde hij als een
strandjutter uit de stations- en spooromgeving, zoals lisdodde
als composiet en isolatiemateriaal, lokale houtsoorten, leem en
riet dat traditioneel als isolerende dakbedekking wordt gebruikt.
“Binnen de rietsector worden de mechanische eigenschappen
van riet echter onderschat”, vindt de ontwerper. “Zo’n tiendui-
zend ton rietafval wordt jaarlijks in de fik gestoken. Zonde, je
kunt er lichtgewicht sandwichpanelen van maken”, weet hij. Wel-
ling en Veenhoven bedachten ook duurzame wanden voor het
schuin aflopende stationsgebouw waar onder andere de ticket-
automaten in verwerkt zijn, gemaakt van vocht- en temperatuur-
regulerend leem en spanten van lokaal hout.
Samen met de landschappelijke elementen van Welling Archi-
tects die zowel ruimte bieden voor recreatie en een aangenaam
verblijf, als een efficiënte routing over het station, kan de reiziger
zich omringen met bomenrijen, heuvels, grassen, bloemen- en
kruidenvelden, riet, leem, lisdodde en mosselschelpen, in plaats
van te wachten op de trein in een betonnen omgeving. Het Na-
tuurlijke Station sluit vloeiender aan bij de natuurlijke omgeving
en bij de beleving van de reiziger en draagt bij aan een gezonde
leefomgeving en biodiversiteit.
De eerste concrete uitwerkingen van Het Natuurlijke Station
zijn tijdens de Dutch Design Week 2020 online getoond. n
Voor het Natuurlijke
Station ontwikkelt
Tjeerd Veenhoven
nieuwe bouwmateri-
alen op basis van
natuurlijke mate-
rialen die hij rond
stations oogst, zoals
lisdodde en riet.
Het Natuurlijke Sta-
tion met de poefjes
van mosselgranulaat
en hout. De over-
dekte wachtruimtes
hebben wanden van
gestampt leem, CLT
spanten en gelami-
neerde rieten pane-
len. Keerwanden en
perronranden zijn
ook van gestampt
leem. Renders: Wel-
ling Architects.
‘10.000 ton rietafval wordt
jaarlijks in de fik gestoken.
Zonde, je kunt er lichtgewicht
sandwichpanelen van maken’
96-97-98_materiaalinnovatie.indd 98 06-11-20 11:08