het skelet met een laserscanner worden
opgemeten en werd een lichte tordering
geconstateerd die door gevelbouwer
Facédo in de detaillering van de gevel
kon worden vereffend.”
Overigens heeft de torenflat geen paal-
fundering omdat heien destijds te veel
gevaar voor de belendingen zou hebben
opgeleverd. De fundering bestaat uit
grondverbetering met daarop een forse
betonplaat van maar ongeveer 2,5 meter
dik.
Sparingen maken en dichten
De aanpassing van de plattegronden is
vrij substantieel. In de as van de platte-
grond is in het verlengde van de kern een
centrale gang gemaakt voor de ontslui-
ting van de appartementen. Na sloop van
de sanitaire groep is op die plaats aan de
achtergevel een nieuw trappenhuis ge-
bouwd. De gesloopte vluchttrap is ver-
vangen door een spiltrap aan het andere
eind van de gang en biedt in geval van
gevaar een uitweg naar de begane
grond. Voor de nieuwe indeling, waarbij
de nodige grote sparingen in wanden en
vloeren gemaakt en bestaande sparingen
gedicht moesten worden, is eerst con-
structief onderzoek verricht (bestaande
tekeningen en berekeningen waren niet
meer beschikbaar). Bianca Oostdam,
constructeur van het betrokken IMd Raad-
gevende Ingenieurs vertelt: “De positio-
nering van de nieuwe noodtrap in de
verdiepingsvloeren en de woningtoe-
gangsdeuren in de wanden van de cen-
trale kern, hebben we, uiteraard in over-
leg met de architect, bepaald naar aan-
leiding van de daar aanwezige kracht-
verdeling in het beton. Door de sparingen
op die posities te plaatsen waar de span-
ningen gering zijn, hebben we deze met
enkele eenvoudige maatregelen kunnen
realiseren. Bijvoorbeeld met lijmwapening
van koolstofstrips onder de vloeren.”
de lichte
tordering in de
toren is in de
geveldetaillering
vereffend
De ontsluiting van de appartementen gebeurt aan de achterzijde, waar een stalen trap de kleine
binnenplaats verbindt met het vanaf de eerste verdieping startende trappenhuis met liften.
De borstweringen van de nieuwe balkons sluiten aan bij de gevels van wit aluminium gevelplaat.
De vanwege veiligheid voorgeschreven extra hoogte is met een strook hardglas opgelost.
24 // Bouwwereld
// Project transformatie
20-21-22-23-24-25_neude.indd 24 08-08-17 13:16