1 // De kopgevel wordt ingevuld met een kunstwerk van keramische
tegels. Ondergrond is een stuclaag op het nieuwe metselwerk. 2 // Het
tegelwerk is niet alleen 3D, maar bevat ook een reliëf. 3 // De achtergevel
van de blokken is minder uitbundig. Wel komt hier het gegolfde balkon
hek terug, op de vergrote balkons. Op het dak zijn PVpanelen gelegd.
chamotte klei, voorzien van een glazuurlaag, gemaakt bij
Norman Trapman in Nieuwveen. Iris heeft met name voor de
kop gevel grote tekeningen fullscale laten printen. Die tekenin-
gen heeft ze steeds op geveldelen van 4 x 7 tegels overgeno-
men. De tekening heeft ze ingekrast in tegels die ‘leerhard’
waren. Ook zijn op de achterzijde nummers ingekrast om later
de juiste positie weer te kunnen bepalen. De tegels zijn ge-
droogd en gebakken en vervolgens bij Structuur 78 in Den Haag
voorzien van glazuur in de juiste kleuren en opnieuw gebakken.
Daarna zijn ze in speciaal op maat gemaakte dozen verpakt,
per zeven tegels. Iris heeft het hele systeem van positionering
zorgvuldig uitgelegd aan tegelzetter Robert Spalink. “Vooral als
je er met je neus bovenop staat zie je niet direct of een tegel
goed zit.”
Gemetselde gevel
De tegels worden in de kopgevel verlijmd op een stuclaag die is
aangebracht op het nieuwe metselwerk. Door de geglazuurde
tegels blijft het metselwerk droog en is de vochtbelasting mini-
maal, en daarmee tevens de kans op vorstschade. Ook zijn er
geen randen van het tegelwerk waarin vocht kan binnendringen.
In eerste instantie zouden die er wel zijn. Het schilderij loopt
namelijk niet helemaal door over de hele kopgevel. Om over-
gangen te voorkomen is ervoor gekozen om het resterende deel
alsnog te betegelen, met een tegel die qua kleur redelijk over-
eenkomt met die van het metselwerk.
Door de voor- en achtergevel bij de aansluiting op de kopgevel
iets te verlengen, is het tegelwerk ook aan de zijkanten volledig
opgesloten.
De voegen tussen de tegels worden gekit. “Ik wilde zelf vooral
zorgvuldig voegwerk in een donkergrijze kleur, zonder dat de
randjes van de jasmijnkleurige klei helemaal vollopen. De tegel-
zetter, waar we vaker mee werken, heeft daarop in overleg met
zijn leveranciers gekozen voor kitten.”
Schoorsteen
Nog één opvallend detail vormen de kunstwerken op de schoor-
stenen. Hundertwasser ontwierp altijd uien op torentjes. Iris koos
voor aluminium kunstwerken, die opnieuw verwijzen naar de
Helderse vrouw en haar relatie met de zee. Zij moest die wel
ontwerpen binnen strakke kaders omdat de kunst bevestigd
wordt aan de gemetselde schoorstenen, die slechts een beperk-
te belasting aankunnen.
door de voor- en
achtergevel iets te
verlengen is het tegelwerk
ook aan de zijkanten
volledig opgesloten
59Bouwwereld //
1
2
3
54-55-56-57-58-59-60_denhelder.indd 59 09-09-19 14:34